Internationalt team bag ny bro i København
BuroHappold Engineering designer cykel- og gangbro, der bringer byen og havnen tættere på hinanden.
5
Billeder

Den oprindelige Langebro forbandt Rysensteen Bastion og Kalvebod Bastion – fra Vester Voldgade til Langebrogade. En nye cykel- og gangbro vil på dette sted referere til en historisk forbindelse i byen.
Visualisering: Team BuroHappold Limited
Torsdag kårede Realdania Byg og Københavns Kommune vinderen af den indbudte projektkonkurrence, og valget er faldet på de britiske ingeniører BuroHappold Engineering i samarbejde med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency.
Vinderteamet består af:
• BuroHappold Engineering
• WilkinsonEyre Architects
• Urban Agency Aps
• Eadon Consulting Ltd
• Speirs + Major LLP
• Niras A/S
- Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af, siger administrerende direktør, Peter Cederfeld, fra Realdania Byg.
• BuroHappold Engineering
• WilkinsonEyre Architects
• Urban Agency Aps
• Eadon Consulting Ltd
• Speirs + Major LLP
• Niras A/S
Nu forestår den videre bearbejdning og endelige detaljering af projektets detaljer. En ny lokalplan for området ventes på plads i første halvdel af 2016, hvorefter byggearbejdet begynder.
Retablerer en historisk forbindelse
Realdania giver broen som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn.
Administrerende direktør Jesper Nygård glæder sig over, at fonden kan være med til at opfylde Københavns ønske om at genetablere den historiske forbindelse over havnen.
- Da den første Langebro blev anlagt her i slutningen af 1600-tallet markerede havnefronten, at hér stoppede byen. I dag er havnefronten et af Københavns store aktiver, siger Realdania-direktøren.
Den samlede anlægsudgift forventes at udgøre op til 90 millioner kroner. Realdania Byg står for projektering og opførelse af broen. Herefter overdrages ejerskabet til Københavns Kommune, der vil stå for den efterfølgende drift og vedligeholdelse.
Københavns Kommune har haft en ny cykelforbindelse ved Langebro i kommuneplanen siden 2001. Den nye bro aflaster Langebro, som bruges af 35.000 cyklister på hverdage. Helt konkret er det vurderingen, at en ny cykel- og gangbro vil få 6.000-10.500 daglige brugere.