23948sdkhjf

EnergiMidt vil lette vejen til tilskud

Ny ansøgningsportal skal skal trække flere forbrugere til, som vil energirenovere.
Mange danskere kender ikke tilskudsreglerne for energirenovering. EnergiMidt vil defor gøre det nemmere at ansøge og lancerer derfor en ny ansøgningsportal og hæver samtidig tilskudssatsen.

- En analyse fra Dansk Byggeri viser faktisk, at hver tredje dansker ikke kender til tilskudsmuligheden og dermed potentielt går glip af flere tusinde kroner, når de energioptimerer deres bolig, fortæller Lene Troelsen, som er energirådgiver hos EnergiMidt.

Det er national politik, at danske energiselskaber har pligt til at arbejde for et reduceret elforbrug. Man kan derfor søge tilskud hos sit energiselskab, når man vil foretage renoveringer, der kan sænke energiforbruget i boligen. Man skal dog huske at søge i rette tid, hvis ikke muligheden skal bortfalde.

- Mange bliver måske først opmærksomme på muligheden, når de er færdige med at renovere, og så er det desværre for sent. Reglerne siger, at man skal have ansøgt, inden man køber materialer og bestiller håndværkere, og det er rigtig ærgerligt, at så mange går glip af tilskuddet, siger Lene Troelsen.

Tilskuddet kan være på alt lige fra nogle få hundrede kroner og op til flere tusinde kroner alt efter, hvilken energirenovering man foretager.

- Skifter du eksempelvis fra gas til jordvarme er tilskuddet på cirka 10.000 kroner, men sådan noget som isolering kan også give op til 3000 kroner. Selv udskiftning af radiatorventiler kan udløse et tilskud på 65 kroner per styk. Tilskuddet er selvfølgelig ikke i sig selv incitament til at energioptimere boligen, men det er da en skam at gå glip af så nemme penge, når man alligevel udfører renoveringen, siger hun videre, og tilføjer at det kun tager nogle få minutter at søge.

Energiselskaberne bruger rigtig mange kræfter på at udbrede kendskabet til energitilskud. Alligevel viser det sig, at et stort antal danskere ikke kender til mulighederne, og der kommer installatørerne ind i billedet, mener Lene Troelsen.

- De har en kæmpe rolle, fordi de taler med kunden på det tidspunkt, hvor kunden går med sine overvejelser. Det er dybest set dem, der er i kontakt med kunden og face to face.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11