I øjeblikket er Polen et marked i vækst. Godt fem millioner polakker anslås at have samme købekraft som den danske middelklasse. Eksportrådgiver fra Dansk Byggeri Anita Kurowska Larsen undrer sig derfor over, at det kun er de store internationale entreprenører, der er til stede i Polen.
Virksomheder som TK Development, Sjælsø Gruppen, Hedeselskabet, Rockwool, Velux, Krüger, Niras og Per Aarsleff har i gennem længere tid høstet frugterne af et polsk marked i vækst. Men mindre byggevirksomheder kan sagtens få en del af kagen også. I fremtiden skal der nemlig bygges for milliarder i Polen – blandt andet veje, motorveje, jernbaner, stadions, skoler, fabriks- og landbrugsbygninger og boliger.
Anita Kurowska Larsen peger på turistområderne langs Østersøen som et særligt lukrativt område.
- Her kan vi med vores erfaring i kystbyggeri gøre en ekstra stor forskel. Det er meget svært at få fat på nye grunde – Polen har været ret god til at beskytte sine naturområder via nationalparker og lign., heldigvis for de kommende generationer, men der er utallige eksisterende feriecentre, der er ved at forfalde og kan renoveres eller rives ned for at give plads til mere tidssvarende rekreationsbyggeri, fortæller Anita Kurowska Larsen til ErhvervsBladet.
