23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye togsignaler er forsinket

Banedanmark erkender, at den oprindelige tidsplan var "aggressiv".

Banedanmark ville tage de første nye signaler i brug i starten af 2016, færdiggøre S-banenettet i 2018 og hele fjernbanenettet i 2021. Et skred i den oprindelige tidsplan, meddeler Banedanmark nu.

- Vi havde aftalt en mere aggressiv tidsplan for ibrugtagning af de første strækninger med vores leverandører på fjernbanen, end forudsat i vores politisk godkendte mandat, siger Morten Søndergaard nu, direktør for Banedanmarks signalprogram.

- Vi har undervejs måttet erkende, at disse tidsplaner har været optimistiske på grund af forsinkede leverancer, programmets store kompleksitet og en mere omfattende godkendelsesproces efter et nyt EU-direktiv. Vi har derfor revideret vores planlægning, så vi tager det nye signalsystem i brug mellem Hillerød og Jægersborg et år senere end oprindelig aftalt i kontrakten med leverandøren. Den nye plan er fortsat indenfor den politisk besluttede tidsplan.

Erfaringerne med afprøvningsforløb og systemgodkendelse på S-banen skal nu overføres til arbejdet med at indføre det nye ERTMS-system på fjernbanen. Det betyder, at Banedanmark justerer tidsplanerne for at tage systemet i brug på de første strækninger henholdsvis Frederikshavn-Langå i Vestdanmark og strækningen Roskilde-Køge-Næstved i øst. Begge strækninger inddeles i to etaper.

- Vores vurdering er, at det vil gøre planerne mere robuste, og ikke mindst vil de risici, der kan være for at forstyrre driften, når vi tager et nyt signalsystem i brug, være mindre, siger Morten Søndergaard.

Det større afprøvningsforløb og de omfattende systemgodkendelser skal alene foregå på de første strækninger - de såkaldte Early Deployment strækninger. Herefter vil vi kunne implementere systemerne på de øvrige strækninger i en væsentlig hurtigere takt, fortæller han.

Banedanmark har leverandørerne Siemens på S-banen, Thales-Strukton i Vestdanmark og Alstom i Østdanmark og til ombordudstyr til togene. Sammen skal aktørerne revidere den samlede udrulningsplan, så den tilrettelægges med hensyn til øvrige store arbejder, der sker på jernbanerne i de kommende år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web04