Fremover er det slut med at præsentere virksomhederne for obligatoriske selvbetjeningsløsninger, der ikke fungerer hensigtsmæssigt. Før løsningerne bliver gjort tilgængelige for virksomhederne på Virk, er det nu et krav, at de ikke blot skal have gennemgået - men også bestået - den fællesoffentlige brugertest. Og Virk skal modtage en kopi af den beståede rapport, før løsningen må blive præsenteret på Virk.
Kravet om bestået brugertest er indført i Udviklingsvejledningen for god selvbetjening med det formål at sikre, at selvbetjeningsløsningerne fungerer efter hensigten, og at virksomhederne kan anvende dem.
”For virksomhederne vil det betyde, at selvbetjeningsløsningerne bliver mere brugervenlige og lettere at gå til. Med det nye krav vil virksomhederne spare tid og dermed penge, så de i stedet kan koncentrere sig om at drive deres forretning og skabe vækst”, lyder det fra Virk.
Det er en lang række myndigheder - heriblandt Digitaliseringsstyrelsen, KL og Erhvervsstyrelsen - som står bag udviklingen af den fællesoffentlige brugertest.
Her er forventningen, at beståelseskravet vil medføre en stigende inddragelse af virksomheder og brugere, idet deres input vil hjælpe myndighederne til at udvikle digitale løsninger, der kan bestå den fællesoffentlige brugertest.