Lindab-webshop sætter rekord for onlinehandel
Lindabs webshop sender onlinesalget i vejret med raketfart
Udviklingen mærkes tydeligt hos virksomheden Lindab, hvor salget via virksomhedens webshop har taget et kvantespring i 2015.
”Branchen har været lidt tilbageholdende i forhold til at handle online. Men vi oplever, at der sker en modning blandt vores kunder i forhold til digitaliseringen, så de nu i højere grad føler sig trygge ved at handle online. Vi har haft vores webshop i 10 år, hvor salget er gået stille og roligt opad. Men efter vi udviklede en ny og mere brugervenlig platform i 2015, er salget nærmest eksploderet,” fortæller Lindabs marketingchef Johan Rasmussen.
Salgsfremgangen skyldes dog også en række andre tiltag. Blandt andet har Lindabs sælgere uddannet flere kunder i best practice i forhold til mulighederne på shoppen.
Ny platform giver større tryghed
Når kunderne gradvist bliver mere trygge ved digitale løsninger og onlinehandel i privatlivet, så overføres den viden og erfaring ofte automatisk til det daglige arbejde. Lindab har derfor gentænkt hele deres onlineplatform, så den minder om de søgemaskiner, man er vant til i det daglige.
”Tiderne skifter, og livet på nettet er i dag langt mere enkelt og intuitivt end for bare få år siden. Folk er vant til at kunne finde alt ved en simpel søgning, så det skal man også kunne på vores webshop. Derfor har vi blandt andet fået en ny intelligent søgemotor, der gør det langt nemmere at finde produkter i shoppen,” fortæller Hans Christian Rebling der er webshopansvarlig hos Lindab.
Og kunderne har taget godt imod den nye platform. Faktisk så godt, at Lindab allerede har indfriet et ambitiøst mål om, at 25 procent af omsætningen på ventilationsprodukter skal komme fra onlinesalget. I 2015 oplevede virksomheden da også både flere og større ordrer online.
Mobilen ligger øverst i værktøjskassen
Lindab leverer til et bredt spekter af byggerikunder, hvor smartphones efterhånden er blevet en integreret del af værktøjskassen. Derfor har Lindab også optimeret den mobile løsning og udarbejdet et design, der gør det nemt for håndværkerne at bestille på farten.
”Kunderne skal kunne nå os, når de har brug for det. Næsten alle har i dag en smartphone, og det er lettere for håndværkerne at bestille direkte fra mobilen, når de står ude på byggepladsen,” forklarer salgsdirektør ved Lindab Puk Spencer.
Hun lægger heller ikke skjul på, at det stigende onlinesalg selvfølgelig også effektiviserer arbejdsgangene internt i Lindab, så både virksomheden og kunderne har fordel af onlinesatsningen.
”Vi kommer dog aldrig væk fra at køre rundt og se vores kunder i øjnene. Det er jo den service og rådgivning, som kendetegner vores produkter og kultur,” siger hun.