Lyt til medarbejderne, hvis du vil udvikle virksomheden
Som chef skal du lytte og lade medarbejderne tale ud. En respektfuld samtale gør os nemlig klogere og åbner for at medarbejderne udtrykker sig mere præcist og tør udvikle deres ideer
For hvis man skal blive klogere, skal man tale med dem, der tænker anderledes og har andre ideer.
"Og det kan gøres relativt enkelt", har Michael Højlund Larsen forklaret om de krav, der stilles for at få værdi i samtalen:
Et nysgerrigt samarbejde
"Man kan starte med at lytte interesseret og lade folk tale ud. Det lyder relativt enkelt, men at lytte til hinanden betyder, at den der taler gør sig mere umage med at udtrykke det, han eller hun mener. Derfor skal vi lytte i stedet for at forberede, hvad vi selv vil sige om lidt. På den måde blive medarbejderen trygge ved at udtrykke sig og bidrage med ideer, lyder et af rådene om den respektfulde dialog".
“Dialog” er en bog, der guider læseren igennem en række af kravene til god kommunikation på arbejdspladsen. Larsen beskriver en dialog som et nysgerrigt samarbejde, der kan lette beslutningsprocesser og konflikthåndtering.
Bogen er især skrevet i forhold til arbejdspladser, og for folk der har indflydelse på, hvordan der bliver kommunikeret og samarbejdet på arbejdspladser; f.eks. ledere og projektledere.
"Dialog" inspirerer til, hvordan man kan arbejde med værdier i virksomheden, og et af kapitlerne giver overblik over de spilleregler, der er, når man vil have de ansatte til at arbejde bedre sammen. Bogen slutter med en praktisk vejledning til, hvordan man får en bedre dialog på arbejdspladsen. Hvad er formålet med dialogen og hvordan skal spilleregerne være.
Sideantal: 203
Pris: 266 kr.
Forlag: L&R Business
Kan bl.a. købes på www.saxo.com