23948sdkhjf

Kæmpekontrakt til MT Højgaard

Projekt for Banedanmark øger ordrebeholdningen med 452 millioner kroner.
Banedanmark har udpeget MT Højgaard til at udskifte og renovere 56 broer som led i fornyelsen af jernbanen mellem København og Rødby.

Aftalen omfatter overvejende broer, der skal føre jernbanen over veje og vandløb, men også 16 broer, der fører veje over jernbanen. I alt 26 broer skal nyopføres, mens resten skal udvides eller renoveres.

Kontraktsummen lyder på 452 millioner kroner, og den endelige kontrakt forventes underskrevet efter stand still-periodens udløb den 18. marts 2016.

Ud over prisen har Banedanmark lagt vægt på de tilbudte tekniske løsninger, udførelsen, tidsplanen og sikkerheden. Koncerndirektør Jesper Nordby fremhæver i den forbindelse, at MT Højgaard trækker på en omfattende erfaring med at bygge og renovere broer – ikke blot i Danmark, men i en række lande.

- Vi er glade for at være med i dette meget spændende infrastrukturprojekt. Opgavens sammensætning og kompleksitet understreger endnu en gang MT Højgaards stærke kompetencer og konkurrenceevne, siger Jesper Nordby om kontrakten, som i øvrigt ikke har givet anledning til at ændre på tidligere udmeldinger om forventningerne til den økonomiske udvikling.

Det omfattende arbejde med at opgradere broerne sættes i gang omkring årsskiftet 2016/17 og forventes færdigt i løbet af 2020.

Hos Sund & Bælt, som finansierer og ejer opgraderingen af de danske landanlæg - herunder jernbanen - er der stor tilfredshed med, at der nu er basis for at komme i gang.

- Det har stor betydning for hele Femern Bælt-projektet, at der er udsigt til, at de helt store anlægsarbejder på landanlæggene nu kan starte op efter en lang og grundig forberedelsesperiode. Trafikalt vil det især komme den sydlige del af Sjælland og Lolland-Falster til gode og styrke antallet af arbejdspladser de kommende år, siger teknisk direktør Lars Fuhr Pedersen .


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141