23948sdkhjf

Boganmeldelse: Et godt sted at starte en strategi

Med bogen Fast Forward Strategi har forfatterne skabt et godt overblik over strategi som ledelses-værktøj. Især til de ledere, som ikke arbejder bevidst og struktureret med strategi endnu
Det er en ydmyg bog, som disse to meget erfarne strategikonsulenter har skabt. Den er mest af alt en introduktion til emnet, som samtidig forsøger at opbygge en argumentation for, at mange organisationer i dag har brug for en hurtigere, mere skræddersyet og mere kombineret strategiproces, end man tidligere har anvendt.

Bogen er i min optik ikke for ledere og konsulenter med stor erfaring med strategi - dertil er indholdet for banalt. Anders Drejer og Jakob Grabow Blok kommer ikke med meget nyt til den strategiske værktøjskasse, men giver et helt anderledes perspektiv på arbejdet med strategi. De forsøger ikke at promovere en ny super-procesmodel, men forsøger i stedet at rette skytset imod virksomhedens ledere og få dem til at reflektere mere over, hvor kompetente vi egentlig er, når det kommer til strategi og lade dette være afgørende for ambitionen i strategiarbejdet.

Tobias Baldrian Madsen er forretningsudvik-lings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesud-vikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business develop-ment engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Hvorfor er det egentlig i orden, at din organisation eksi-sterer?
Dette fremragende grundspørgsmål leder os igennem hele bogen. Det er måske gammel vin på nye flasker, men spørgsmålet er langt bedre til at fremprovokere refleksioner hos ledelsen end ved at ind-kalde til workshops, hvor alle skal blive enige om virksomhedens mission statement.

For forfatterne er det også det grundlæggende spørgsmål, som bør arbejdes med kontinuerligt i ledel-serne rundt omkring i landet, og deres budskab er, at strategi ikke bør ses som en tilbagevendende treårig eller femårig aktivitet. Det bør ses som et dynamisk og kontinuerligt emne, som hele tiden skal have ledelsens bevågenhed. Forandring er blevet det ”nye normale”, og det sætter kravene til strategiarbejdet i et helt andet lys.

Grundlæggende strategiteori med praktisk vinkling
Langt størstedelen af bogen beskriver grundlæggende strategiske værktøjer og perspektiver på en både teoretisk, men også praktisk facon. Det betyder, at du får masser af personlige holdninger og vurderinger fra de to dygtige forfattere, og du kan samtidig være sikker på, at deres fremstilling har et solidt afsæt i forskningen og ikke bare er ”varm konsulentluft”.

Nogle af de emner, som diskuteres, er Porters generiske strategier, Ansoffs vækstmatrice og andre ældre værktøjer, men de går også ind i nyere værktøjer såsom Business Model Canvas. De bliver hver for sig beskrevet og vurderet i forhold til praktisk anvendelse.

Fast Forward Strategi er ikke for alle
Du skal ikke tro, at denne bog giver dig en opskrift, som du kan følge for at lave en succesfuld strategi. Anders Drejer og Jakob Grabow Blok understreger også selv, at du bør stille dig selv spørgsmålet: ”Hvor ”Fast” skal I så være?”. Det er langt fra alle virksomheder, som har brug for eller kan håndtere en dynamisk strategisk proces, men oplever I, at jeres forretningsgrundlag bliver mere og mere udfordret af udviklingen, så gør jer selv den tjeneste at overveje jeres strategiske kompetence. Den strategiske kompetence i ledelsen er et nøgleemne, som flere gange tages op i bogen - det nytter ikke meget at arbejde med strategi, hvis mange i ledelsen dybest set ikke ved, hvad der foregår.

En genvej til viden om strategi
Søger du efter en bog, som vil kunne indføre dig grundlæggende i strategiteori og perspektivere emnet igennem praktiske eksempler uden at skulle gennemgå lange og dyre kurser, så er denne bog et fint sted at starte. Den giver dig også en fin spørgeramme til at rette dit sigtekorn rigtigt til, inden strategiarbejdet starter. Har du studeret strategi og arbejdet en del med det, så er udbyttet af denne bog nok lidt for fattigt.

På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 6/10
Direkte brugbar: 5/10