Konsortieparterne Züblin og Pihl vandt i januar måned i år kontrakt på etablering af en sænketunnel mellem Söder Mälarstrand og Riddarholmen i Gamla Stan udgørende første etape af Stockholms nye Citybane. Nu skal parterne sammen etablere en tunnel som del af ”Norra Länken”-projektet (E20), der er et større vejprojekt i Stockholm.
Design and Build kontrakten (NL31) på 348 mio. SEK omfatter en såkaldt ”Cut and Cover”-tunnel og en sprængt tunnel under den eksisterende sekssporede motorvej, Roslagsvägen. Bygherre er svenske Vägverket.
Norra Länken skal aflaste nogle af de mest trafikerede veje i Stockholm og vil samtidig medvirke til at reducere støj og andre ulemper for byen, idet store dele af den nye vej anlægges i underjordiske tunneler.
Under arbejderne sørger moderne teknik for, at trafikken i Stockholm generes mindst muligt i den 4-årige byggeperiode.
Züblin og Pihl er i forvejen veletablerede på det svenske marked, hvor de begge udfører arbejder for såvel offentlige som private bygherrer.
