23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

IT: Hver 4. virksomhed i strid om kontrakter med it-leverandører

De mange konflikter vedrører både udviklingsopgaver og drift, viser ny undersøgelse. Digitaliseringen er en del af forklaringen på det øgede konflikt-niveau, siger danske IT-advokater.

En ny undersøgelse fra Danske IT-Advokater viser, at antallet af konflikter mellem it-kunderne og it-leverandørerne stiger. Undersøgelsen viser, at knap hver fjerde eller 25 pct. af de adspurgte virksomheder har oplevet uoverensstemmelser mellem indholdet i kontrakten og hvad it-leverandøren har leveret inden for de seneste 12 måneder.

Dette er en betydelig stigning og en følge af den omfattende digitalisering, der er i gang i danske virksomheder.

Der har blandt de 111 adspurgte virksomheder været i alt 33 konflikter.

”Stigningen i antallet af tvister hænger sammen med den øgede digitalisering og det forhold, at modenheden hos danske virksomheder i forhold til at indkøbe it-ydelser er steget” siger advokat Tue Goldschmieding, som er medlem af bestyrelsen af Danske IT-Advokater (DITA).

Udvikling og drift topper

De to typer af leverancer, der oftest udløser en konflikt, er, ifølge de adspurgte virksomheder udviklings- og implementeringsprojekter og standard drift- eller hostingydelser. Undersøgelsen viser, at mere end hver fjerde konflikt på det danske it-marked opstår inden for implementering og udviklingsprojekter og hver tredje konflikt vedrører standard drift- eller hostingydelser.

I forhold til konflikter vedrørende udviklings- og implementeringsprojekter er omfang/kvalitet af projektet den altoverskyggende årsag til konflikten. Otte ud af ni it-kontraktansvarlige, som har haft en konflikt med it-leverandøren, angiver omfang/kvalitet som begrundelse.

Konflikterne om standard drift- eller hostingydelser, cloud eller SaaS (Software as a Service) handler ligeledes om omfang/kvalitet. To tredjedele af alle konflikter for denne type leverancer har, ifølge kunderne, fået for stort et omfang eller er ikke blevet leveret i en tilstrækkelig kvalitet.

Den sidste tredjedel af konflikter handler om betaling eller for sent leveringstidspunkt.

Netop de to typer af leverancer, som oftest giver anledning til konflikter - udvikling og standard drift - er samtidig dér, hvor it-kunderne oplever den største negative forskel mellem dét, der er beskrevet i kontrakten og dét der er leveret. Det er i kølvandet på disse negative oplevelser, at de mest alvorlige konflikter mellem it-kunder og it-leverandører opstår.

Andre typer af konflikter handler om outsourcing og softwarelicenser. Det er det samme mønster, der tegner sig. I fem ud af seks konflikter om softwarelicenser er årsagen omfang/kvalitet.

IT-værktøj Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.131|instance-web01