23948sdkhjf

Storstrømsbro bygges i 2017

Partierne bag Togfonden enes om at fremrykke milliardprojekt.
Regeringen indgik fredag en aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om at fremrykke færdiggørelsen af den nye Storstrømsbro til 2022.

Dermed kan byggeriet af den nye bro gå i gang til næste år, og det vækker glæde i Dansk Byggeri.

- Forliget fortjener ros. For erhvervslivet og borgere på Lolland-Falster og den danske bygge- og anlægsbranche er det en god nyhed at gå på ferie med. Det er på sigt en nødvendig forudsætning for Femern-forbindelsen, men her og nu først og fremmest et godt løft til hele Lolland-Falster og Sydsjælland, siger adm. direktør i Dansk Byggeri, siger direktør Lars Storr-Hansen.

Han anerkender, at det er lykkedes at lande en aftale, som står færdig kun et år senere end oprindeligt lovet.

- Det ser faktisk ud til, at den bliver færdiggjort så hurtigt, som det både fysisk og demokratisk er muligt.

Oprindeligt var hensigten, at en ny bro skulle stå klar i 2021. Men i efteråret 2015 blev broprojektet udskudt med to år, så den først ville være klar i 2024. Det er den beslutning, som nu er omgjort.

Tilpasset Togfond på finanslov
Det er til gengæld ikke lykkedes at opnå en fælles aftale om tilpasning af Togfonden. Ifølge finansminister Claus Hjort Frederiksen har partierne bag Togfonden ønsket at forpligte regeringen til ”at gennemføre meget betydelige investeringer i baneprojekter efter 2020”.

- Det har jeg afvist. For vi kender jo ikke de økonomiske rammer for tiden efter 2020. Ligesom regeringen lægger vægt på, at der også er midler til at prioritere andre presserende trafikprojekter – ikke mindst til en opgradering af vejnettet, siger Claus Hjort Frederiksen.

Regeringen vil nu indarbejde en tilpasning af Togfonden i sit forslag til finanslov 2017, som fremlægges til august.

- Her vil vi blandt andet prioritere elektrificeringen af centrale strækninger af jernbanen, så vi får fremtidssikret den kollektive infrastruktur, oplyser finansministeren.

Fem konsortier er prækvalificeret

Vejdirektoratet satte for lidt over et år siden navne på de fem konsortier, der kan byde på opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro.

Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS – Hochtief Infrastructure GmbH - MT Højgaard A/S

Storstrømsbroen Contractors JV, Per Aarsleff A/S – Ed. Züblin AG, Underrådgiver Rambøll A/S, Underentreprenør Strabag SE

Rizzani de Eccher s.p.a – N.V. Besix S.A. – Acciona Infraestructuras S.A.

Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. – SK Engineering & Construction Company Ltd

Joint venture Itinera s.p.a – Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a. Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.

Læs mere i artiklen Fem konsortier er prækvalificeret til ny Storstrømsbro
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11