23948sdkhjf

Første spadestik til Køge Nord Station

225 meter lang gangbro skal binde eksisterende S-togslinje sammen med ny højhastighedsbane.
Tirsdag den 13. september blev spaden stukket i jorden for at markere begyndelsen på to års anlæg af Køge Nord Station.

Borgmester Flemming Christensen glæder sig også over, at byggeriet nu er gået i gang, og at Køge i 2018 for alvor rykker tættere på København med en rejsetid på blot 20 minutter.

- Og ikke nok med det, så bliver Køge Nord Station et arkitektonisk mesterværk, som blandt andet er blevet kaldt en af de mest spektakulære broer i verden af den amerikanske tv-station, CNN, sagde borgmesteren.

Byggeriet af Køge Nord Station omfatter anlægget af en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt opbygning af perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen.

Læs også: Ikonisk bro er nu på plads

Første spadestik blev markeret med taler ved Banedanmarks administrerende direktør Per Jacobsen, Køges borgmester Flemming Christensen og divisionschef Kim Bringsjord fra Bladt Industries, der skal levere brokonstruktionen.

Læs også: 38 bud på bro i Køge

Køge Nord Station har høstet både national og international anerkendelse for sit design. Bag designet står teamet Cobe og Dissing+Weitling med Cowi som rådgivende ingeniør.

Teamet har med Køge Nord Station skabt et markant vartegn for grøn mobilitet. Stationen skal fremme togtrafikken ved at tilbyde lette skiftemuligheder for alle passagerer, der skifter mellem tog, bil, bus og cykel.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.234