23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Se tunnelboremaskine bryde igennem under Sortedams Sø

Tunnelboremaskinen Frida brød tidligt søndag morgen den 5. februar igennem de sidste meter jord under Sortedams Sø ved Øster Søgade i København, hvor metroafgreningen til Nordhavnen skal forbindes til Cityringen.

Totalentreprenør på projektet er MetNord JV, der er ejet af Züblin A/S og Hochtief Solutions AG. Teamet har i løbet af ni måneder boret to tunneller under Østerbro på sammenlagt 3,4 kilometer, og boringerne er afsluttet halvanden måned før tid.

Metroholdet går nu i gang med støbearbejdet til den underjordiske station i Nordhavn. Hele metroprojektet forventes afleveret i slutningen af 2019.

Nordhavnsmetroen koster cirka 2,9 mia. kroner og kommer til at bestå af to stationer og 3,4 kilometer tunnel. Nordhavn Metrostation bliver en underjordisk station, der forbindes til S-togsstationen via en gangtunnel. Orientkaj Metrostation bliver en overjordisk station på højbane.

Video & billedserier Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078