23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere klager over håndværkerne

Opsvinget i byggeriet skaber travlhed hos Byggeriets Ankenævn, som i 2016 modtog det største antal klager i 8 år.

I løbet 2016 modtog Byggeriets Ankenævn 730 sager om byggeri med fejl og mangler. I forhold til 2015 er det en stigning på 71 sager, svarende til 10 procent.

Hovedstadsområdet stod for den største andel af klagesagerne og udgjorde 41 procent i 2016 – en tendens, der har været den samme i de senere år.

Om Byggeriets Ankenævn

Bag Byggeriets Ankenævn står Forbrugerrådet Tænk, Parcelhusejernes Landsforening og Dansk Byggeri.
Ankenævnet behandler klager fra forbrugere mod erhvervsdrivende, som er etableret i Danmark.
Ankenævnet behandler ikke klager over nybyggerier med en samlet entreprisesum på over 1 mio. kroner inkl. moms.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2016 for realitetsbehandlede sager var 5,1 måneder.

- Sagsmængden kan være udtryk for, at der er kommet mere gang i byggeriet igen, og der er normalt størst byggeaktivitet i Hovedstadsområdet, så det er meget normalt, at det er det billede, vi har set i de senere år, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.

Ser man på tallene for byggeriets respektive faggrupper, står tømrerfaget for 43 procent af klagesagerne, mens murerfaget indgår i 25 procent af sagerne. Sager om køkkener indtager tredjepladsen med 10 procent af de indkomne sager, mens yderdøre og vinduer følger efter med 8 procent.

Der er ingen markante udsving med hensyn til, hvordan afgørelserne er faldet ud. Forbrugerne har fået helt eller delvist medhold i 79 procent af de behandlede sager, hvor det største udbedringsbeløb blev fastsat til 600.000 kroner – i en sag om belægning med granitfliser.

Link til Byggeriets Ankenævns årsberetning for 2016

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125