Trafikstyrelsen har indgået kontrakter om den tekniske rådgivning til de danske jernbanelandanlæg i tilknytning til den faste Femern Bælt forbindelse.
Det bliver Rambøll og Niras, der skal fungere som hovedrådgivere.
Virksomhederne har fået henholdsvis Nord-kontrakten, der dækker strækningen Ringsted-Storstrømsbroen, og Syd-kontrakten, der dækker strækningen Orehoved–Holeby.
Underrådgivere i Nord-kontrakten er Dissing & Weitling Arkitektfirma, Schønherr Landskab, Landinspektørfirmaet LE 34 og Orbicon.
Underrådgivere i Syd-kontrakten er PLH Arkitekter, Hasløv & Kjærsgård Arkitektfirma, ÅF Infrastruktur og Landmålergården.
Rådgivningskontrakten i grove trækRådgivningsopgaven omhandler primært elektrificering på den 120 km lange strækning fra Ringsted til Holeby og udbygning med et ekstra spor Vordingborg-Holeby med undtagelse af Storstrømsbroen.
Hele strækningen skal desuden moderniseres til kørsel med 160 km/t. Overkørslen i Eskilstrup skal nedlægges, og der skal etableres et erstatningsanlæg. Desuden skal konsekvenserne ved kørsel med 200 km/t samt aspekterne ved kørsel over 200 km/t undersøges.
Der forventes offentlig høring om projektet i begyndelsen af 2011 og en politisk stillingtagen i 2012.
