Underrådgivere på Nord- og Syd-kontrakterne
Rådgivningskontrakten i grove træk
Trafikstyrelsen har indgået kontrakter om den tekniske rådgivning til de danske jernbanelandanlæg i tilknytning til den faste Femern Bælt forbindelse. Det bliver Rambøll og Niras, der skal fungere som hovedrådgivere. Virksomhederne har fået henholdsvis Nord-kontrakten, der dækker strækningen Ringsted-Storstrømsbroen, og Syd-kontrakten, der dækker strækningen Orehoved–Holeby. Underrådgivere i Nord-kontrakten er Dissing & Weitling Arkitektfirma, Schønherr Landskab, Landinspektørfirmaet LE 34 og Orbicon. Underrådgivere i Syd-kontrakten er PLH Arkitekter, Hasløv & Kjærsgård Arkitektfirma, ÅF Infrastruktur og Landmålergården. Rådgivningsopgaven omhandler primært elektrificering på den 120 km lange strækning fra Ringsted til Holeby og udbygning med et ekstra spor Vordingborg-Holeby med undtagelse af Storstrømsbroen. Hele strækningen skal desuden moderniseres til kørsel med 160 km/t. Overkørslen i Eskilstrup skal nedlægges, og der skal etableres et erstatningsanlæg. Desuden skal konsekvenserne ved kørsel med 200 km/t samt aspekterne ved kørsel over 200 km/t undersøges. Der forventes offentlig høring om projektet i begyndelsen af 2011 og en politisk stillingtagen i 2012.