Undersøgelsen ”Hvordan arbejder virksomheder i byggebranchen med forretningsudvikling” er lavet af konsulentvirksomheden Que Vadis i samarbejde med Christian Langhoff Thuesen fra DTU Management og Christian Koch fra Århus Universitet.
Ubevidst forretningsudviklingspraksisIfølge undersøgelsen har lederne i virksomhederne en ubevidst forretningsudviklingspraksis og anvender kun i begrænset omfang værktøjer til at få struktur og kontinuitet i virksomhedens forretningsudvikling. Årsagen er dels manglende viden om værktøjerne og deres anvendelse dels manglende interesse i at arbejde med forretningsudvikling. I stedet bruger de tiden på det, de har erfaring med – nemlig projekter inden for kendte, veldefinerede områder, skriver DTU på sine hjemmeside.
Konsekvensen af en ubevidst strategitilgang er, at virksomhederne agerer reaktivt og ikke udvikler konkurrencemæssige fordele men hænger fast i byggebranchens hårde priskonkurrence. Samtidig betyder det, at branchen udvikler sig i små ryk, der ikke laver grundlæggende om på den eksisterende måde at bygge på.
Ved at udvikle bevidst forretningsudvikling i byggevirksomhederne kan der skabes en innovativ dynamik i branchen, der dels kan hjælpe virksomhederne og branchen ud af den nuværende krise men også være med til at styrke byggeriets effektivitet og innovationskraft.
Undersøgelsen bygger på interview af virksomhedsledere/ejere i 19 mindre og mellemstore virksomheder i byggebranchen, udførende og rådgivere. Interviewene har haft fokus på at afdække, hvordan virksomhederne arbejder med forretningsudvikling, hvad der er virksomhedernes strategiske fokus og hvilke udfordringer virksomhederne har i arbejdet med forretningsudvikling.
