Som led Femern Bælt-traktaten mellem Tyskland og Danmark skal de tilhørende danske landanlæg – veje og jernbaner – opgraderes.
Opgraderingen indebærer elektrificering af jernbanestrækningen mellem Ringsted og tilslutningen til den faste forbindelse.
Desuden omhandler projektet en kapacitetsudvidelse på Øresundsbanen, ombygning af eksisterende broer og tunneller samt bygning af diverse overhalingsstationer og sporbærende broer.
Projektet skal i offentlig høring i 2011 og derefter gennem politisk stillingtagen i 2012, og det bliver således Dissing+Weitlings opgave at sikre det bedst mulige visuelle grundlag for denne beslutningsproces:
- Det er en visualiseringsteknisk kompleks opgave hvor vi kan trække på vores erfaringer med design og visualiseringer af broer og andre infrastrukturelle anlæg, siger partner Steen Trojaborg med henvisning til, at Dissing+Weitling siden 1988 har stået bag design af flere end 200 broer verden over.
Visualiseringen kommer primært til at bestå af et såkaldt fotomatch; en realistisk visualisering af projektet bygget op på grundlag af luft- og terrænfotos samt 3D terræn- og projektmodeller.
Herudover skal der udformes planer, snitdiagrammer og rene 3D-visualiseringer.