Projektering af Femern Bælt koster 671 mio. kr. mere end først antaget, skriver Ingeniøren.
Fra 1,4 mia. til 2,1 mia. kr.Transportministeriet har sendt et aktstykke til Folketingets Finansudvalg, hvoraf det fremgår, at projekteringen i dag koster 2,1 mia. kr. i 2008-priser. I budgettet, der blev lagt af samme ministerium for halvandet år siden, lød regningen på 1,4 mia. kr.
Ekstraregningen på 671 mio. kr. kan gøres op i to dele. Den ene og mindste del på 270 mio. kr. skyldes fremrykninger, mens de 401 mio. kr. er en rendyrket ekstraregning.
Femern Bælt A/S og Transportministeriet forklarer de 401 mio. kr. i ekstraregning med, at de tyske myndigheder har strammet kravene til forbindelsen.
Blandt andet bliver miljøgodkendelsen af broen dobbelt så dyr som de estimerede 150 mio. kr. Samtidig stilles der krav om et højere detaljeringsniveau i forbindelse med alle delundersøgelser, der ydermere skal foretages i et større geografisk område end ventet og strække sig over to år i stedet for et.
Tyskerne kræver ligeledes bedre dokumentation for de forslag til forbindelsen, man fravælger, hvilket koster 142 mio. kr., mens højere omkostninger til administration og information ikke gør regningen mindre.
Overrasket Femern-direktørAdministrerende direktør Leo Larsen fra Femern A/S er overordentligt overrasket over den vending sagen har taget.
- Det er kommet bag på os, at detaljeringsgraden skal være så høj, som tilfældet er her, for at man kan få det projekt igennem, siger Leo Larsen.
Ekstraregningen vedrører udelukkende selve den faste forbindelse - ikke landanlæggene i Danmark.
Danmark betaler alene for hele broen og landanlæggene i Danmark, mens Tyskland skal betale de tyske landanlæg. Alle indtægter fra broen tilfalder Danmark.

