Bygherre på projektet er KD Selskaberne, og visionen er at etablere en fleksibel bebyggelse i en sluttet karré, som dels forstærker den bymæssige struktur og dels giver området et nyt omdrejningspunkt.
Ravns projekt tager sit afsæt i etableringen af en ny ’superkarré’, der samler butikker, erhverv, boliger og parkeringsbehov i én og samme bygningsstruktur.
Karréen består af en indre bygningskerne i 2 etager i karréens midte og en omsluttende randbebyggelse i 3-5 etager, som bliver bebyggelsens ansigt udadtil.
Randbebyggelsens udformning tager afsæt i Esbjergs historiske karrébebyggelser og fremstår som en nutidig fortolkning af bygningernes skala, rytme og materialitet.
Kernen i karréen rummer et parkeringsanlæg i to etager under terræn og et 3.000 m² butiksareal på terræn. En stjernestruktur på 1. sal åbner med sin sammenkobling af randbebyggelsen op for en multifleksibel udnyttelse af erhvervsdelen, og formidler samtidig superkarréens møde med byen.
Karréens indre miljøer er friholdt fra trafik og parkering og er disponeret som en stor grøn oase i flere niveauer, der gradvist privatiseres opefter. Karrémidten vil således både være offentligt tilgængelig og samtidig helt privat i den fremtidige bebyggelse.
Konkurrencen var indbudt og havde desuden deltagelse af Kjaer & Richter, Arkitema, GPP Arkitekter samt Hallen & Nordby.
