Esbjerg Havn har netop fået tilladelse til at udbygge Sydhavnen, så havnen kan ruste sig til fremtidig vækst inden for både vindmølleprojekter og shortsea-skibstrafik.
Havnen er netop nu i færd med at projektere udvidelsen af Sydhavnen, der er sidste del af masterplanen for årene 2004-2014.
Projektet giver mulighed for at kombinere godstrafik med bane, lastbiler og skibe og vil bringe Sydhavnens samlede areal op på ca. to millioner kvadratmeter. Forlængelsen af E20-motorvejen med 3,4 km til Esbjerg Havn er indledt og vil være gennemført i slutningen af 2012, og staten har desuden bevilget 100 mio. kroner til en ny godsbane syd om Esbjerg.
Indretter havnen efter markedets behovI det vestjyske forventer man, at behovet for transport af varer vil stige i fremtiden, og det skal Esbjerg Havn udnytte:
- Esbjerg Havn er med sin beliggenhed den bedste danske mulighed for at aflaste de hårdest belastede motorveje på kontinentet, og vi arbejder i samarbejde med havnens virksomheder konstant på at tiltrække nye shortsea-skibsruter, siger salgs- & marketingchef Søren Clemmensen og fortsætter:
- Vi er i det hele taget indstillet på at indrette havnen efter, hvad markedet efterspørger, og vore kunder er i høj grad med til at udvikle det store areal, så det er i pagt med deres behov.
Når de nye kajanlæg står færdige i 2014, vil Sydhavnen være i stand til at tage skibe med en længde op til 225 meter og med en dybgang på 9,5 meter.
Havnen forventer, at de første etaper af udvidelsen vil kunne udbydes i slutningen af året. De kommende anlægsarbejder løber op i et større trecifret millionbeløb.
Det formelle startskud til projektet er en lokalplan udfærdiget af Esbjerg Kommune og Kystdirektoratets godkendelse af de miljømæssige aspekter.