23948sdkhjf

Nyt netværk skal styrke den danske byggebranche

Byggeriet skal vinde på viden, innovation og øget fokus på eksport. Det mener Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri og formand for styregruppen i det nye InnoBYG.
Byggebranchen er blevet global, og den danske byggebranche har længe været under pres. Presset skyldes ikke kun finanskrisen, men også konkurrence fra udlandet og det faktum, at innovation og udvikling i Danmark, ifølge tal fra EU, er stagneret igennem de senere år. Det skriver Dansk Byggeri i en pressemeddelelse.

InnoBYG - et skridt i den rigtige retning
1. juni 2010 blev et nyt initiativ, InnoBYG, med midler fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen, søsat. Formålet med InnoBYG er at samle byggebranchen omkring udvikling, innovation og videndeling samt matchmaking omkring opstart af nye projekter og innovative idéer.

Innovationsnetværkets fokusområder er energieffektivitet og bæredygtighed, og der er ved opstart tilknyttet 10 udviklingsprojekter til netværket. Projekterne omhandler blandt andet bæredygtighed på byggepladsen, bæredygtige forretningsmodeller, udvikling af installationspakke samt international afsætning af bæredygtige og energioptimerede systemprodukter og leverancer. I netværket indgår både videninstitutioner, universiteter, brancheorganisationer og ikke mindst branchens virksomheder og større bygherrer.

Målrettet indsats skal give svaret
Ved Styregruppens første møde blev Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri valgt som formand for Styregruppen, et formandskab, han tager meget alvorligt.

- InnoBYG kan og skal være med til at løse byggeerhvervets udfordringer. Det er vigtigt både at se på produkter og processer og at arbejde mere målrettet med at styrke innovationen, udviklingen og forskningen i branchen. InnoBYG kommer til at blive en vigtig brik i at finde svaret på, hvordan vi fremadrettet bevarer og udvikler byggeerhvervet, siger Michael H. Nielsen.

Et andet vigtigt fokusområde for InnoBYG er markedssituationen set i forhold til den globale udvikling. Konkurrencen fra udlandet presser byggeerhvervet, og derfor skal Danmark positionere sig i forhold til de udenlandske konkurrenter.

- Vi kan ikke konkurrere på prisen. Og det skal vi heller ikke - for så taber vi konkurrencen til både østeuropæerne og kineserne. Vi skal i stedet være bedre til at innovere og udvikle produkter og processer. Hvis vi ser i krystalkuglen, så er det tydeligt, at fremtidens markeder skal basere sig på bæredygtige og energieffektive samt sunde bygninger suppleret med god arkitektur. Derfor skal vi fokusere på at blive de bedste inden for det område, og det kræver, at vi er fremme i skoene, og som branche formår at videndele og kommunikere mere effektivt end vi gør nu, siger Michael H. Nielsen.

Hvor der er vilje....
Med InnoBYG er der skabt et grundlag, der kan bringe det danske byggeerhverv videre såvek på hjemmemarkedet som på eksportmarkeder. En ny analyse som Centre for Economic and Business Research (CEBR) på Copenhagen Business School (CBS) har foretaget viser, at virksomheder, der har samarbejdet med videninstitutioner har oplevet en markant større værditilvækst end virksomheder som ikke har haft den slags samarbejder.

- Så det er med at komme ud af busken og få tilført ny viden til sin virksomhed. På vores Kick-Off konference i InnoBYG den 13.-14. oktober 2010, har vi blandt andet fokus på samarbejdet mellem virksomheder og videninstitutioner. Vi vil gerne vise deltagerne, hvordan man som både lille, mellemstor og stor virksomhed, kan bruge videninstitutionerne og få markedsmæssige og økonomiske gevinster, slutter Michael H. Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235