Ønsket har fra Bestsellers side været at skabe et industribyggeri, som rækker ud over det standardiserede logistik-byggeris typiske løsninger - et byggeri, der har en stærk identitet og giver oplevelser til omgivelserne og samtidig tager hensyn til miljøet, skriver C.F. Møller på sin hjemmeside.
Planlægning muliggør udvidelseCentret er planlagt i tre parallelle bånd: Det ene kommer til at indeholde hovedindgang, kontor og velfærdsområder samt et areal med læsseramper til lastbiler, det andet sortér-anlæg, det sidste fuldautomatiske miniload-lagre. Planlægningen gør, at logistikcentret på sigt kan udvides til tredobbelt størrelse, dvs. 150.000 m2.
De høje miniload-lagre kommer til at stå som skulpturelle bygningsmassiver, beklædt med træ-lameller, og gennemsigtige gavle vil gøre det muligt for de forbipasserende på motorvejen at se kranerne i arbejde.
Genbrugsmaterialer & vedvarende energiHensynet til miljøet betyder, at der i byggeriet fx har været fokus på at anvende genbrugsmaterialer, ligesom det er planen at bruge vedvarende energi, fx biodiesel til opvarmning. Grunden rundt omkring centret, ca. 500.000 m2 i alt, bliver udlagt som naturområde med egeskov, vådområde og overdrev med græssende køer, hvad der vil skabe grobund for et rigt dyre- og planteliv.
Første spadestik blev taget onsdag 25. august 2010 på grunden ved Moltrup Landevej 201, Haderslev.
Såvel administrerende direktør for Bestseller Anders Holch Povlsen, borgmester i Haderslev Kommune Jens Christian Gjesing og arkitekt og partner i Arkitektfirmaet C. F. Møller Mads Møller indtog talerstolen.
Byggeriet anslåes at koste omkring en halv milliard kroner.
Logistikcenteret skal efter planen skal stå færdigt i 2012.

