23948sdkhjf

Nye markedsvilkår sætter VVS’erne under pres

Rådgivning, nye koncepter og partnerskaber er nøgleordene, hvis landets VVS-installatører skal slippe helskindet gennem krisen og finde fodfæste i fremtiden.
VVS-branchen bløder. En byggesektor på et historisk lavpunkt og minimal samfundsvækst slår direkte igennem i installatørernes regnskaber og stiller krav om nytænkning.

Det er de fleste installatører bevidste om, og derfor var interessen stor, da grossist-virksomheden Brødrene Dahl for nyligt var vært for ”Udsyn 2010” på Fyn.

Konferencen, som sætter fokus på branchens sundhedstilstand nu og i fremtiden, samlede intet mindre end 400 installatører og leverandører til en diskussion om de forskellige fremtidsscenarier.

Ikke nok at komme, når kunden ringer
Det er ikke blot under krisen, at installatørerne mødes med udfordringer. Når konjunkturerne vender, vil branchen stå over for nye markedsvilkår, og derfor skal installatørerne indstille sig på ny rolle med fokus på rådgivning, løsninger og partnerskaber:

- Det er ikke nok bare at være den, der kommer, når kunden ringer. Installatøren skal udvælge og udvikle kernekompetencer og være en sparringspartner, sagde Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i Tekniq, som er VVS-installatørernes brancheorganisation.

Tekniq har i samarbejde med konsulenthuset CoCoCo analyseret VVS-branchens regnskaber fra 2009, og resultaterne er langt fra opmuntrende. Blot 42 % kan fremvise et afkast på mere end 10 % og en soliditet på over 15 %. De øvrige regnskaber befinder sig i det røde felt.

Fem veje til vækst
Niels Jørgen Hansen opfordrer branchen til at fokusere på nye områder med vækstpotentiale, frem for at bruge kræfter på priskrig inden for traditionelt VVS-arbejde:

- Vi ser især fem områder, hvor der er mange opgaver for installationsbranchen: Grøn vækst, komfort, produktivitet, tryghed og optimering. VVS’erne kan fx spille en rolle i forebyggelse af vandskader, og de kan tage ansvar for at optimere installationer på arbejdspladser og institutioner, så de fungerer effektivt, siger Tekniq-direktøren.

Han understreger, at det vil kræve en omstilling til at tænke i kundebehov frem for teknik, og det betyder blandt andet, at installatørerne i fremtiden skal være mere fokuserede på det kommercielle aspekt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094