23948sdkhjf

Ny jernbane over Fyn igen kørt af sporet

Finanslovsaftale uden ny vestfynsk jernbane skaber frustrationer hos landmænd og borgmester

I årevis har fynske landmænd og husejere levet med uvisheden om, hvornår de skal afstå jord til den nye 35 kilometer lange vestfynske jernbane, som skal sikre højhastighedstog mellem landets største byer.

Den usikkerhed forstærkes nu endnu en gang med Dansk Folkeparti og regeringens finanslovsaftale. Her er jernbanen ikke nævnt med et ord, og dermed brydes den aftale, som DF indgik med de øvrige togfondspartier (S, EL, SF og R) for under fem måneder siden, skriver Fyens Stiftstidende.

Transportordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested, er rasende:

- Det er en fuldstændig grotesk situation. Man skaber usikkerhed for en hel landsdel og i særlig grad de mange borgere, der berøres af jernbanen, siger han.

Formanden for de fynske landmænd i foreningen Centrovice, Niels Rasmussen, er enig.

- Det er utåleligt for de landmænd, der bremses i deres udvikling, fordi de ikke kender deres fremtid, lyder det fra landboformanden.

Han bakkes op af Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd (S):

- Retssikkerhedsmæssigt er det ikke i orden, siger han.

Den vestfynske jernbane til 4,5 milliarder kroner er det største projekt i Togfonden. 211 ejendomme skal afgive jord til jernbanen, der ifølge togfondspartierne skal anlægges mellem 2020 og 2026. Partierne pålagde i september regeringen at lade Togfondens projekter fremgå af finansloven og de følgende budgetoverslagsår, men det er altså ikke sket.

Det betyder, at 75 lodsejere nu risikerer to ekspropriationsforløb, hvor de først skal afstå jord til udvidelse af Fynske Motorvej og siden til den nye jernbane. Enhedslisten indkalder nu partierne bag Togfonden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093