23948sdkhjf

Beton-opfindelse skaber ny virksomhed

To nyuddannede ingeniører er i fuld gang med at etablere egen virksomhed og patentbeskytte en nyudviklet støbeformsmetode. Firmaet har allerede fået sin første opgave.
Adapa er navnet på en nystiftet virksomhed, der arbejder på at forenkle avancerede støbeopgaver inden for beton.

Bag virksomheden står Mathias Kræmmergaard og Christian Raun, der har udviklet en ny støbeformsmetode i forbindelse med deres fælles afgangsprojekt fra Aalborg Universitet.

Metoden er udviklet ud fra et ønske om at gøre det lettere, hurtigere og billigere at producere dobbeltkrumme elementer i beton til arkitektur:

- Gennem de senere år har betonbranchen selv og andre forsøgt at udvikle noget tilsvarende, fordi de nuværende metoder til at fremstille krumme elementer består i at fræse støbeforme ud i skum eller plast, hvilket er dyrt og arbejdskrævende. Vi mener, at vi har fundet løsningen med udviklingen af en speciel membran, forklarer Mathias Kræmmergaard Kristensen.

Organiske former i nationalpark
En prototype har dokumenteret, at løsningen fungerer, og nu arbejder de to ingeniører på deres første konkrete opgave i det nystartede firma.

Projektet går ud på at skabe iøjnefaldende ’shelters’ til Nationalpark Mols Bjerge. Idéen udspringer af, at Christian Raun og Mathias Kræmmergaard Kristensen gerne vil bygge noget til placering i naturen, som udnytter betons lidt oversete evne til at skabe organiske former:

- Vi har kontaktet flere kommuner og nationalparker, og er endt med at få en interessant partner i Nationalpark Mols Bjerge, der vil stille en lækker grund til rådighed i et lavt egekrat ved stranden på Ahl Hage. Samtidig har vi fået betonelement-producenten HiCon til at sponsorere beton til shelteret. Vi er blevet lidt forsinkede med projektet, men vi satser på, at det kommer til at stå klar lige før udendørs-sæsonen starter næste år, fortæller Christian Raun.

Fra videnskab til virkelighed
For øjeblikket er det først og fremmest de forretningsmæssige udfordringer, der optager de unge iværksættere.

De er ved at supplere deres uddannelse med et 11. semester i Business Development & Entrepreneurship. Samtidig får de hjælp til kommercialiseringen af deres opfindelse fra universitetets særlige Inkubatorordning.

Via den nyetablerede virksomhed har de ansøgt om patent på opfindelsen, og netop nu arbejdes der på at komme i kontakt med potentielle samarbejdspartnere og kunder:

- Vi tror, der er et marked, og vi har fået at vide, at der er et marked. Men nu skal vi selv ud og snakke med markedet og finde ud af, hvor stor interessen reelt er. Vi kan sagtens selv synes, at det er nok så smart, men hvis ikke der er nogen, der kan bruge det til noget økonomisk eller udviklingsmæssigt i deres virksomhed, så har det ikke nogen gang på jorden, fastslår Christian Raun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078