Det er nok de færreste, der kan se nogle fordele ved finanskrisen. Hos Brødrene Dahl betød den da også mistet omsætning og øget usikkerhed. Alligevel har vvs-grossisten brugt krisen offensivt, skriver Jyllands-Posten.
I 2008 – før finanskrisen - gik det ganske fornuftigt for Brødrene Dahl. Omsætningen var støt stigende, men alligevel lancerede koncernledelsen forandringsprojektet Wito – Winning Together. Med den ville man stoppe en fremtidig udfladning af væksten.
Finanskrisen blev netop et argument for at gennemtrumfe forandringerne, og Ann Marie Jakobsen, HR-direktør i Saint-Gobain Distribution Denmark, der ejer Brødrene Dahl, kastede sig blandt andet over koncernens ledere.
- Det væsentlige for mig er at få lederne til at forstå, hvor væsentligt det er at flytte virksomheden og få de ansatte til at gå med. Vi havde ingen burning platform at henvise til. Man kunne godt stille sig selv spørgsmålet: ”Hvorfor skal vi lave om på tingene, når det går godt, og kunderne er tilfredse?”, siger Ann Marie Jakobsen til Jyllands-Posten.
Den kraftige inddragelse af lederne skulle blandt andet være med til at nedbryde modstanden mod forandringerne hos koncernens menige medarbejdere. Lederne var med allerede inden projektet blev lanceret og blev også flittigt orienteret undervejs.