23948sdkhjf

Politisk opbakning til en sænketunnel

Politikerne bag projektet besluttede tirsdag at følge indstillingen fra Femern A/S. Dermed peger alt i retning af, at den kommende Femern-forbindelse bliver en tunnel.
En sænketunnel under Femern Bælt er den foretrukne tekniske løsning for det videre arbejde med den faste forbindelse.

Det står klart, efter politikerne bag projektet har valgt at følge indstillingen fra Femern A/S, som nu skal i gang med at udarbejde grundlaget for en VVM-redegørelse:

- Vi er glade for den politiske opbakning til vores anbefaling om, at den faste forbindelse over Femern Bælt bør udformes som en sænketunnel. Med den beslutning har Femern A/S nået en vigtig milepæl i projekteringen af den faste forbindelse. Vores skitseprojekter hviler på et meget grundigt, teknisk fundament, så nu fokuserer vi på at fuldføre det omfattende projekteringsarbejde, siger adm. direktør Leo Larsen.

Sideløbende med VVM-redegørelsen skal Femern A/S udarbejde en ansøgning om byggetilladelse til de tyske myndigheder. Ansøgningen vil efter tysk praksis indeholde dokumentation for tre alternativer. Det vil i dette tilfælde sige en sænketunnel, en skråstagsbro samt et såkaldt 0-alternativ, der i dette tilfælde er fortsat færgefart mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Når projekteringen af den faste forbindelse er færdig, vil der kunne fremsættes forslag til anlægslov i Danmark. Den endelige Beslutningen om det skal være en bro eller en tunnel bliver således først truffet ved behandling af anlægsloven, når alle undersøgelser er afsluttet.

Prisen for en tunnelløsning er tidligere opgjort til 37,9 mia. kroner. Hvis alt går vel, kan den 18 km. lange vej- og togtunnel stå klar til åbning i 2020.

Læs mere om tunnel-løsningen på www.femern.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.203