23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

19 byer vil bygge Femerntunnellen

Produktionen af den kommende sænketunnel ventes at skabe op mod 4.000 nye job. Det har fået mange byer i ind- og udland til at byde på opgaven.

I alt 19 byer eller store havne har meldt Femern A/S deres interesse i at stå for produktionen til den planlagte sænketunnel.

Byerne, som har meldt sig er Grenå, Kalundborg, København (Frihavnen), Nyborg, Odense/Lindø, Orehoved i Guldborgsund, Spodsbjerg, Stigsnæs, Rødbyhavn på Sydlollands kyst, Vordingborg og Aabenraa samt Malmø Havn i Sverige. I Tyskland er det Kiel, Lübeck, Rendsburg og Rostock, der har meldt om interesse, og i Polen Gdansk, Swinoujscie og Szczecin. Desuden har Nakskov og Bandholm sagt, at de gerne lægger kaj og jord til servicehavne for entreprenørerne.

Femern A/S går i de kommende måneder i dialog med hver enkelt by for at afklare en lang række tekniske forhold. Arealernes størrelse og egnethed, vanddybde, miljøforhold, baglandsinfrastruktur, naboforhold med videre.

Tusindvis af arbejdspladser

Produktionen af sænketunellen er i princippet simpel nok. Det kræver en fabrik samt en tørdok til produktionen af betonelementerne. Fabrikkens skal være op mod 60 fodboldbaners størrelse

Det ventes at give 3.000 – 4.000 arbejdspladser i perioden, som produktionen står på. Derfor har det også betydning, at den udvalgte by har infrastruktur samt bolig- og miljøforhold til at huse såvel produktion som arbejdere.

Endvidere er afstanden til Femern afgørende:

- Det skal ligge tæt nok på Femern. Vi skal sejle mere end 80 elementer i størrelsesordenen 75.000 ton, og det er ikke ufarligt, så derfor vil vi gerne gøre det så tæt på som muligt. En afstand på 100 - 120 km er det maksimale, siger teknisk direktør i Femern A/S, Peter Lundhus, til DR.

Hvilke steder, der i sidste ende vil vise sig bedst egnede, også ud fra planlægningsmæssige forhold, vil blive afklaret i løbet af 2011.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156