23948sdkhjf

Glasfiber vandt over lastbil på 36 tons

En opsigtsvækkende crashtest har slået fast, at Schöcks glasfiber-stænger, fremstillet af Fiberline, er et stærkt alternativ til andre armeringsmaterialer. Se videoen her.
I USA og Canada bruger man ofte glasfiber-profiler som betonarmering i autoværn for at undgå de korrosionsproblemer, der følger med brugen af stål.

Hos den tyske materialeproducent, Schöck, har man længe vidst, at glasfiber er et glimrende alternativ til stål og andre armeringsmaterialer. Derfor besluttede virksomheden sig for at gennemføre den ultimative test af sin ComBAR-armering, der er produceret i samarbejde med danske Fiberline.

Under ledelse af Texas Transportation Institute lod man derfor en førerløs lastbil på 36 tons køre med 80 km/t ind i en ComBAR-forstærket betonvæg nær College Station i USA.

Texas Transportation Institute er del af Texas A&M University og hører til blandt de mest respekterede og erfarne institutter, når det drejer sig om crashtests.

Mangeårigt samarbejde
Samarbejdet mellem Schöck og Fiberline har mange år på bagen, og man har gennem tiden gennemført adskillige tests af ComBAR-stængernes egenskaber.

Stængerne er velegnede til brug i meget korrosive miljøer, men ifølge udviklingsingeniør Anders Korsgaard fra Fiberline kan produktet også anvendes til mange andre formål:

- Glasfiberstængerne har en lang række andre egenskaber, som gør dem interessante i byggerier, hvor der stilles krav om fx elektrisk isolation, termisk isolation eller elektromagnetisk transparens. Alle krav, som traditionelle materialer som stål ikke kan opfylde. Fx er ComBAR brugt til forstærkning af vægge i sygehuse, som huser MR-scannere, fortæller han.


[flash][width]500[/width][height]390[/height][address]http://www.youtube.com/v/xQDXnISGXhw[/address][/flash]
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093