23948sdkhjf

Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Building Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Klar til næste skridt i ny Hørsholm-bydel

Spæncom fyrer i produktionen

Nybyggerierne spirer i Gartnerbyen

Direktør: Vi vil holde 2017-niveau

Det er en udfordring at stabilisere det nuværende, høje niveau, lyder det fra vindue- og dørproducent

1

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

Nyhedsbrev

34.350 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Fynboer vinder boligprojekt i Kolding

Bygherre forventer rift om boligerne i nyt bykvarter, som nu skyder op i Kolding

Kæmpe atrium i træ hædres internationalt

Markant nybyggeri på DTU modtager fornem tysk arkitekturpris

Ambitiøst idrætsbyggeri hænger i bremsen

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Brolæggerprisen: Her er de nominerede

Ringsted vælger entreprenør til sundhedshus

400 nye boliger ved havnefront

Lokal entreprenør og pensionskasse sætter sig på de første byggefelter i kæmpe Aalborg-projekt

Topchef: Her er NCC’s milliardregning

Branchetal
Nye tal: Beskæftigelsen stiger fortsat i byggeriet

Ny plan: Her skal Junckers finde væksten

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Ny etape skydes i gang på Havneøen

Kirk Kapital og NRE Denmark udvider samarbejdet med flere boliger i Vejle

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Københavnsk hotel udvides med totalombygning

1

NCC varsler milliardtab

Junckers solgt til nye ejere

Ugens konkurser i byggeriet - uge 41

Odense-entreprenør på vej med stort udviklingsprojekt

Efter salg: Køber lover at blive i to år

Nyt om navne

Nyborgs slotsprojekt er forsinket

Fynske udviklere skal op fra skyttegravene

Ugens rokader i byggeriets top

Nyt om navne

Svensk milliardprojekt vælger dansk BIM-platform

Arkitektfirma jagter boligprojekter: Opretter ny chefstilling

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Nyt om navne

Ny Sweco-direktør gør kometkarriere

Ugens konkurser i byggeriet - uge 40

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Vil du stå for salget af vores uddannelser eller være vores nye mødebooker?

Ekstra belysning til Mikroskop

18 meters udsigtstårn til Tofte Mose

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Besøg Markedspladsen - Keflico's nye online Outlet - www.keflico.com/markedspladsen

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

R&D inviterer til åbent hus d. 25. oktober

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Når IK10 armaturer ikke er nok

Udvendig solafskærmning er effektiv

Akustikløsninger med mange kombinationsmuligheder

Århus Slagtehus går en grøn fremtid imøde!

Skovkran til Svend Kristiansen

Nu bliver København S fri for graffiti

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Ny spændende uddannelse fra Byggeriets Ledelsescenter!

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Foru...

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Send til en kollega

0.835