Billeder: 10.000 tons tung bro er samlet færdig

Aarsleff og Banedanmark runder milepæl på Ringsted-Femern-projektet

Søndag formiddag blev arbejdet med at samle den nye, dobbeltsporede jernbanebro over Masnedsund planmæssigt afsluttet, da Per Aarsleff A/S, som entreprenør for Banedanmark, monterede den sidste brodrager til den nye bro.

- Montagearbejdet er foregået helt planmæssigt. Vi har løbende optimeret vores tidsplan, og er faktisk blevet hurtigere fra dag til dag. Så det var meget tidsfredsstillende, at vi kunne sætte det sidste element på plads søndag formiddag efter planen, siger Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder i Banedanmark.

Fakta: Ringsted-Femern Banen

Ringsted-Femern Banen er en 115 km lang strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.

Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr

For lidt over to uger siden blev de 11 broelementer sejlet til Vordingborg på to pramme fra Polen. Her er elementerne løbende blevet gjort klar til at blive hejst på plads af en af verdens største flydekraner, der kan løfte op til 2.000 tons.

- Det er en rigtig stor milepæl for Ringsted-Femern projektet, at vi nu har monteret den nye bro på plads. Det er et af de mest visuelle tegn på, at vi mellem Ringsted og Holeby bygger fremtidens jernbane. Der skal lyde en stor ros til vores entreprenør, der præcist og sikkert har hejst de over 1000 tons tunge broelementer på plads, imens der har kørt togtrafik på den eksisterende bro ved siden af, siger Mette Koch Sonnenborg.

Den nye jernbanebro er ca. 200 meter lang, hvor der lægges to helt nye spor. Det betyder, at der fremover er mulighed for at køre flere tog, da der vil være to spor til rådighed i begge retninger. Samtidig bliver det fremover muligt at køre op til 200 km/t over broen i stedet for de nuværende ca. 100 km/t.

Når togene fra det tidlige efterår 2019 kan køre over den nye bro, vil støjen være reduceret, da den nye bro består af beton modsat den eksisterende bro, der er lavet i jern.

 Biler vil fortsat kunne køre på den eksisterende bro. 



Hold dig opdateret med Building Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fem alternativer til omstridt kæmpebyggeri

Rejsegilde på saftgigantens 'powerhouse'

373 millioner: NCC får ny ordre i Hellerup

- Branchen er underlagt exceptionel hård konkurrence

Trods høj aktivitet har teknikentreprenørerne fortsat svært ved at tjene penge, viser Licitationens analyse

Dekan tror fortsat for nyt Aalborg-vartegn

Nyhedsbrev

34.729 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kunstnerkarréen er rejst i Ørestad

Ugens konkurser i byggeriet - uge 33

Altan.dk udvider ejerkredsen

En markant kapitalindsprøjtning skal give ny luft under vingerne

Henning Larsens Fond hylder 'destinationsarkitekter'

Nyt om navne

Milliardbyggeri satser på én totalentreprenør

Bispebjerg Hospitals nye akuthus bliver alligevel ikke delt i to entrepriser

Udskyder stort byggeprojekt

Nyt partnerskab vil beskytte byer mod havet

Syv milliarder til renovering af hospitaler

1

48 kilometer sydafrikanske træstammer skal udgøre facaden

Stort gulvfirma konkurs – 100 mister jobbet

Tusinder af nye ungdomsboliger på vej i Aarhus

Nyt Aarhus-kvarter hylder 70’er-ikoner

H+H spår stor vækst

Ugens rokader i byggeriets top

HusCompagniet vinder retssag over Hybel

- Det er en sejr for os og hele branchen, siger Hybel-direktør Michael Mortensen efter en dom, der pålægger ham at betale over 600.000 kr. til konkurrenterne fra HusCompagniet.

MT Højgaards ejere overvejer igen en fusion

VIDEO: Se et års byggeri på fire minutter

Tidligere Velux-chef vil på anklagebænken eller frifindes

Boligbeton gør klar til ”nye højder”

Ugens rokader i byggeriets top

Nyt om navne

Branchetal
Mangel på arbejdskraft truer byggeriets vækst

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Enemærke & Petersen hyrer direktør i vest

Branchetal
71 byggekonkurser i juli

Digitalt byggeri
Kom tættere på Build 4.0

Jakon udvider direktionen

Nyt om navne

Kaospilot tager roret for Starks udvikling

Ugens konkurser i byggeriet - uge 31

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

På E-18 tager spændingen lige den form, du vil have

Hvem skal vinde prisen Årets Skolebyggeri 2018?

Brugte værktøjsmaskiner - kraner - udstyr købes

Efterårskurser fra BIM Equity

3WIS svejser 50 tons bygningsstål

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Står du stadig og opdeler plader, massivtræ m.m. på "gammeldags" facon?

Komfortkøling - køling til kontoret

Legionella - udfordringer og løsninger - temadag 24. september

Projektledere

Modulbyggeri er tidens byggemetode

Få ekstra LEED point med Cradle to Cradle

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ARCA - Præsentations video af vores stærke kapsling (elskab / monteringskasse)

Walther sprøjtekabiner fra G.A. Hansen

Udlejning af køreplader til byggeprojekt i Vejle

Cad til Bim

Ny account manager til Eico

Søstensfacade i industriområde fri for smuds

Slip for at trække strømkabler med den nye batteridrevne el-talje

Prysmians seneste nye Telecom Connectivity Katalog

Byggepladssikring er en by i Rusland

Spændende seminar for Landskabsarkitekter d. 12/9

Kroghejs og løftegrej

Send til en kollega

0.235