23948sdkhjf

Billeder: 10.000 tons tung bro er samlet færdig

Aarsleff og Banedanmark runder milepæl på Ringsted-Femern-projektet

Søndag formiddag blev arbejdet med at samle den nye, dobbeltsporede jernbanebro over Masnedsund planmæssigt afsluttet, da Per Aarsleff A/S, som entreprenør for Banedanmark, monterede den sidste brodrager til den nye bro.

- Montagearbejdet er foregået helt planmæssigt. Vi har løbende optimeret vores tidsplan, og er faktisk blevet hurtigere fra dag til dag. Så det var meget tidsfredsstillende, at vi kunne sætte det sidste element på plads søndag formiddag efter planen, siger Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder i Banedanmark.

Fakta: Ringsted-Femern Banen

Ringsted-Femern Banen er en 115 km lang strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.

Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr

For lidt over to uger siden blev de 11 broelementer sejlet til Vordingborg på to pramme fra Polen. Her er elementerne løbende blevet gjort klar til at blive hejst på plads af en af verdens største flydekraner, der kan løfte op til 2.000 tons.

- Det er en rigtig stor milepæl for Ringsted-Femern projektet, at vi nu har monteret den nye bro på plads. Det er et af de mest visuelle tegn på, at vi mellem Ringsted og Holeby bygger fremtidens jernbane. Der skal lyde en stor ros til vores entreprenør, der præcist og sikkert har hejst de over 1000 tons tunge broelementer på plads, imens der har kørt togtrafik på den eksisterende bro ved siden af, siger Mette Koch Sonnenborg.

Den nye jernbanebro er ca. 200 meter lang, hvor der lægges to helt nye spor. Det betyder, at der fremover er mulighed for at køre flere tog, da der vil være to spor til rådighed i begge retninger. Samtidig bliver det fremover muligt at køre op til 200 km/t over broen i stedet for de nuværende ca. 100 km/t.

Når togene fra det tidlige efterår 2019 kan køre over den nye bro, vil støjen være reduceret, da den nye bro består af beton modsat den eksisterende bro, der er lavet i jern.

 Biler vil fortsat kunne køre på den eksisterende bro. 

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk islæt i Oslos nye sygehus-vartegn

Flad mark bliver til 486 ferieboliger og 35.000 m2 feriecenter

Nedriver kickstarter nyt forretningsområde

Hospital sender 2,4 hektar solceller i udbud

Ejendomsudvikler stævner Aalborg Kommune

Nyhedsbrev

34.180 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Erik Arkitekter trækker naturen ind i 17.000 m2 industribyggeri

Hovedentreprenør på plads til Danmarks nye politiskole

Træhusfirma stopper salg til private: Kunde-mails fylder for meget i arbejdsdagen

Innovativ emhætteløsning løser evindelig problematik

A. Enggaard indgår aftale om 77 Aalborg-lejligheder

Konference i Køge: Sådan bliver Danmarks højeste træhus

Lad lyset komme ind

Her skal der bygges med Karen Blixen som nabo

Midtjysk vækst: Dobbelt op for Sweco

DGNB-bofællesskab i Farum finder sin vinder

Danske arkitekter bygger præfabrikeret bro over hele det engelske jernbanenet

Daurehøj-konkursen: Direktør starter nyt selskab

Prækvalifikation - Ny skole, Atuarfik 1C32

Mere end 1.000 boliger - den sidste mursten er lagt

2

MT Højgaard vinder 378 millioners-hovedentreprise i Gladsaxe

Tomme Amager-ejendomme bliver til 24.000 m2 hotel og ungdomsboliger

Jorton tager over efter konkursramt underleverandør

Ugens konkurser - uge 50

Projekter for milliarder må udskydes i København

Opkøb: Rambøll køber 900 eksperter

Brancheanalyse
Top 10: De har byggebranchens største overskudsgrader

Se billederne: Kom 30 meter til vejrs på Danmarks højeste plantevæg

Ugens rokader i byggeriets top

Hospital har Vestegnens "højeste" juletræ

Entreprenør-konkurs bremser boligbyggeri

Gang i datacenterbyggeri i Kolding

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Ugens konkurser i byggeriet - uge 49

Medejer forlader sønderjysk entreprenør-koncern

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Ugens rokader i byggeriets top

Metroselskab får millionbøde

Altanproducent lander norsk aftale

Ugens konkurser i byggeriet - uge 48

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Thrane Maskiner ApS takker for året der er gået.

Nyt brugervenligt HMI Touch panel på en lang række ventilationsløsninger

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Manuelle elektrostatanlæg fra G.A. Hansen

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Nyt lift-katalog fra CP

'Busch Innovation in Vacuum Award' anno 2018 går til Lapierre Equipment Inc

Hold en glædelig jul med Ajos

Hold øje med mærkningen på dit nytårskrudt

Hvor mange m2 har du råd til og miste i dit hus ?

Kabelopruller til nedsat pris

Alliance skal sikre innovativ udvikling i messebranchen

Afrensning af beton hos SCU Campus

For veteraner i Sydsjælland der søger job

IKKE SÅ POPULÆR, OG alligevel helt uundværlige: VÆGKROGEN!

Gratis hjælp til at administrere efteruddannelse i din virksomhed

Behov for plads? Kontakt EffiMat

Smarte løsninger til smarte byer

Mitsubishi Kazan 25 luft/luft varmepumpe.

Autodesk Inventor Large Assemblies, workshop

DIRIS A14 fra Socomec

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lyk...

Kent er udlært og bedste kammerat

Spanske arkitektstuderende vinder Troldtekt Award

Send til en kollega

0.266