23948sdkhjf

Billeder: 10.000 tons tung bro er samlet færdig

Aarsleff og Banedanmark runder milepæl på Ringsted-Femern-projektet

Søndag formiddag blev arbejdet med at samle den nye, dobbeltsporede jernbanebro over Masnedsund planmæssigt afsluttet, da Per Aarsleff A/S, som entreprenør for Banedanmark, monterede den sidste brodrager til den nye bro.

- Montagearbejdet er foregået helt planmæssigt. Vi har løbende optimeret vores tidsplan, og er faktisk blevet hurtigere fra dag til dag. Så det var meget tidsfredsstillende, at vi kunne sætte det sidste element på plads søndag formiddag efter planen, siger Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder i Banedanmark.

Fakta: Ringsted-Femern Banen

Ringsted-Femern Banen er en 115 km lang strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.

Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr

For lidt over to uger siden blev de 11 broelementer sejlet til Vordingborg på to pramme fra Polen. Her er elementerne løbende blevet gjort klar til at blive hejst på plads af en af verdens største flydekraner, der kan løfte op til 2.000 tons.

- Det er en rigtig stor milepæl for Ringsted-Femern projektet, at vi nu har monteret den nye bro på plads. Det er et af de mest visuelle tegn på, at vi mellem Ringsted og Holeby bygger fremtidens jernbane. Der skal lyde en stor ros til vores entreprenør, der præcist og sikkert har hejst de over 1000 tons tunge broelementer på plads, imens der har kørt togtrafik på den eksisterende bro ved siden af, siger Mette Koch Sonnenborg.

Den nye jernbanebro er ca. 200 meter lang, hvor der lægges to helt nye spor. Det betyder, at der fremover er mulighed for at køre flere tog, da der vil være to spor til rådighed i begge retninger. Samtidig bliver det fremover muligt at køre op til 200 km/t over broen i stedet for de nuværende ca. 100 km/t.

Når togene fra det tidlige efterår 2019 kan køre over den nye bro, vil støjen være reduceret, da den nye bro består af beton modsat den eksisterende bro, der er lavet i jern.

 Biler vil fortsat kunne køre på den eksisterende bro. 

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aarsleff skal bygge Danmarks højeste bygning

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

Østjysk entreprenør bevæger sig op i rækkerne med rekordregnskab

Nu sætter NRE spaden i jorden til 286 midtjyske boliger

Misbrugscenter og børnehave viger pladsen for en ny bydel i Hjørring.

Flere ser fordele ved midlertidigt byggeri

Nyhedsbrev

34.363 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

DLH på jagt efter ny partner – eller køber

Nu er verdens højeste træbygning indviet

Danica med tredobbelt byggeplan i Kolding

Vestjyder tilfredse med tocifret millionoverskud

Vinduesfamilie fra Mors er blevet 255 mio. kr. rigere

Investeringer i nye forretningsben æder af boligentreprenørs overskud

Bygherre øjner enden på ny etape i Risskov Brynet

DLH har afsluttet turnaround - bedste resultater i 11 år

Der er blevet ryddet op, forklarer bestyrelsesformanden

Ugens konkurser - uge 11

Svanemærket børnehus har fundet sin vinder

Trælast-kæde får rekordår for tredje år i træk

Modelbyggeri i Køge går non-profit vejen

Gråkjær skyder 266 dages totalentreprise i gang

Nyt fra bestyrelser og direktioner

41.000 m2 OPP-byggeri indviet i København

Mere dansk Mipem-hæder

Træ i byggeri: Ens oversigter giver firmaer klarhed og besparelser

Arkitektskoles arkitekt styrker grundlaget for vækst

Aarhus-arkitekter udvider ejerkredsen

Scandi Supply udvider ejerkredsen

1

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

1

320 meter højt højhus godkendt i Brande:- Højhuse har fået en ikonisk plads i samfundet

35.000 nye indbyggere skaber vækst i byggeriet

Optimera når ambitiøs bæredygtig milepæl

NCC sælger revisionsgigants domicil

"Historisk grim" bygning bliver alligevel til noget

2

Ugens konkurser - uge 10

Nyt fra bestyrelser og direktioner

12.000 m2 nybyggeri på Ebeltoft havn – private og boligselskab deler lige over

Ugens konkurser - uge 8

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Juraen i BIM-projekter - overblik for praktikere

INTER-Wood præsenterer overflader, som du aldrig før har set dem.

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Proline Danmark deltager på Ejendomsmessen

Hør Lene Espersen tale om bæredygtigt byggeri på Ejendomsmessen 2019

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Mød Elmodan på Bauma i München

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

Sfinxen fyldt med COMFORT IP og SmartHome

Mat beskyttelse af beton og natursten

Festool Business Lease tirsdag

Elma Instruments - Vandlækagesøgning med trådløst display på VVS´19

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

Registrering af veje og anlæg med Scan & Go system

Lys på byggepladsen stiller høje krav til dig

Færdigt arbejde i Græse Bakkeby

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Send til en kollega

0.258