23948sdkhjf

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Lørdag d. 4 august blev et element løftet på plads over det nordgående spor, og den 18. og 19. august er turen så kommet til det sydgående, og igen vil trafikken blive lagt om.

Det tredje og sidste element, som går over jernbanesporene til den nye bane mellem København og Ringsted, løftes på plads uden gener for trafikken tirsdag den 21. august 2018.

- Det bliver en stor og vigtig milepæl for projektet, når vi løfter de sidste elementer på plads til Køge Nord Stations gangbro, og vi håber, at montagen kommer til at forløbe lige så fejlfrit, som ved det sidste løft, siger Bjørn Lykke Jensen, der er projektleder hos Banedanmark. 

Montagen af de i alt seks elementer til den 225 meter lange gangbro er sket i flere etaper. Det første element blev monteret henover S-banen i starten af november 2017, mens de to næste elementer blev monteret i den første weekend af august i år.

Med broløftet af de sidste tre elementer, vil den 225 meter lange gangbro dermed være samlet og på plads. Tilbage står så at færdiggøre den helt, så dan kan stå klar til publikum i 2019 når stationen åbner.

Ny stationsbro forbinder S-bane med ny bane
Når gangbroen til Køge Nord Station står færdig, strækker den sig over S-banen, Køge Bugt Motorvejen samt den nye bane mellem København og Ringsted.

Gangbroen skal fra sommeren 2019 gøre det muligt hurtigt og enkelt at skifte mellem S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen og den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen.

FAKTA: Køge Nord Station

  • Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 100.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8000 daglige brugere.
  • Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen.
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden. Samlet vil broen veje ca. 150 tons.
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI, og hovedentreprenør er Bladt Industriens A/S.
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i sommeren 2019.
Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Efter opkøbet: Arkitema vil tredoble i Norge

Tusindvis af mandetimer bag Danmarks højeste støjskærm

DS vinder totalentreprisen på 10.000 m2 domicilbyggeri

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Rejsegilde på Aarhus Havn: Ny transformatorstation tager form

Holstebro inviterer til ombygning af 70.000 m2 i midtbyen

Nyhedsbrev

34.303 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Træhotel i Fårup lægger mere kork på gulvene

Video & billedserier
Video: Fremgang for bakket bypark med 2.100 cykler p-pladser

Byggemarked åbner igen efter brand

Tønder-entreprenør skal sætte liv i Løgumkloster

1

To byder på 2,3 milliarders entreprise på Nyt Hospital Nordsjælland

Sønderjysk entreprenør ombygger bank til politistation

MT Højgaard river 241 bevaringsværdige boliger ned og bygger 277 nye

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

Gråkjær færdig med 1. etape i Rødovre

Elastikken er sprunget på Arena Randers: Hovedentreprenør afviser eneansvar

1

Boligforeningsboss vil bygge flere lejeboliger til seniorer

Ugens konkurser - uge 7

Vinduesproducent investerer i ny teknologi for at sikre dansk produktion

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

1

Norsk kapitalfond hiver innovativ træ-startup ud af Danmark

Private ejendomsbosser raser mod politisk indgreb på boligmarkedet

A. Enggaard fortsætter i Sønderborg – bygger 3.000 m2 kontor

Video & billedserier
Vestjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

1

Typehusfirma hyrer tidligere HusCompagniet-direktør

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Femern inviterer fem til at byde på gravekontrakt

Medie: Løndumping på Facebook-byggeri

FLSmidth køber laboratoriefirma med 130 ansatte

Stort millionprojekt: Nationalbanken flytter adresse

Ugens konkurser - uge 6

Bæredygtigt børnehus i Viborg har fundet sin vinder

DM i Skills vender tilbage til København

Vola-ejere skal af med 150 millioner til stifters fond

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Brand i midtjysk snedkerværksted

Konkurser: Værste januar i flere år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DS Flexhal ruller betonen ud: Volvo Danmark får 148 meter langt hovedkvarter og Volvo Truck Center

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Ny RONDA 1800H Power industristøvsuger

Entreprenørerne digitalisererer tilbudsgivningen - fem gode råd til valg af kalkulationsprogram

Strøm Hansen sætter spot på FÆNGSLET og Aarhus Domkirke

Fremtiden er let #3 — Udnyt de digitale muligheder

Valsning af plader i små og store størrelser - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Buet glas kan anvenders til mange formål

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Prysmian white paper til Cigré 2018 anerkendes

Byggeriets kontrakter - for ikke-jurister

Tid til udskiftning af din gamle kran fjernbetjening?

Service og reparationer af jernklippere og jernbukkere

Afrensning af krasbørstig graffiti

InventorBogen

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Pettinaroli i nyt samarbejde med CalWin

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Nye altanvejledninger

Digitale aftalesedler minimerer risikoen for tvister

Teknisk Ståbi udkommet i 25. udgave

Stålspecialisten har demonteret 200 ton traverskraner samt kranbaner

Send til en kollega

0.221