23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdensberømt tyksak fylder 120 år

Michelin-manden, også kendt som ”Bibendum”, runder i år 120 år som bannerfører for det franske dækfirma.

Trods en moden alder fortsætter den velkendte figur ufortrødent indsatsen for Michelins dæk og madguider. I år 2000 blev han oven i købet kåret til ”det bedste logo i historien.”

Den franske kunstner Marius Rossillon tegnede figuren i 1898. Inspirationen var en stabel dæk.

Siden har ”Bibendum” været repræsentant for tidens tendenser fra cigarrygende og skåltalende trækplaster på Michelins stande til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter, som favner Michelins dæk og madguider.

De færreste vil huske, at ”Bibendum” i 1952 blev gift ved en bilmesse i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket.

Fra personbiler til rumfart
I dag repræsenterer ”Bibendum” Michelins forskellige kommercielle enheder fra personbils- og lastbilsdæk til flydæk og rumindustri.

Desuden optræder han i forbindelse med Michelins mad- og rejseguider.

Der er ingen pensionsplaner for frontfiguren. Tværtimod vil Michelin-manden få en endnu mere central rolle som tillidsvækkende repræsentant for Michelin i mødet med kunderne.

I anledningen af 120 året for ”Bibendum” har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01