23948sdkhjf

Skal du også køre el-bil, mester ?

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter
Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km


Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089