Københavns popularitet som krydstogtdestination stiger fortsat, og den danske hovedstad er nu den mest besøgte krydstogtby i Østersøregionen.
Det kræver udvidet kapacitet, og i forbindelse med byudviklingen i Nordhavnen er det derfor planlagt at etablere en 1.100 meter lang krydstogtskaj med plads til tre voyager class skibe ad gangen.
Rådgivningen har været udbudt i EU-licitation, som netop er afsluttet med Niras som vinder. Virksomheden har tidligere været involveret i en stribe havneprojekter i København og ser frem til at få endnu en spændende opgave på cv’et:
- Det er et projekt, der rummer mange udfordringer, både teknisk og funktionelt, men ikke mindst i tilknytning til en meget stram tidsplan, der skal sikre at krydstogtkajen kan benyttes fra maj 2013. Vi er også glade for at kunne videreføre det gode samarbejde, vi har haft med By & Havn i tilknytning til andre projekter i havnens udvikling, herunder Marmormolen, Orientkaj, Svanemøllehavnen og Prøvestenen, siger projektleder i Niras, Ulf Ole Andersen.
Også hos By & Havn glæder man sig over at kunne tage hul på opførelsen af den kommende krydstogtkaj, som bliver offentligt tilgængelig og miljøvenlig:
- Kajen kommer både til at betjene krydstogtturismen, som fortsat vil stige over de næste år, og får derudover en offentlig funktion både i og udenfor sæsonen, så københavnerne også kan få glæde af krydstogtkajen. Det er en stor opgave, vi står overfor, fortæller havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus Madsen.