23948sdkhjf

Kinesisk firma vil bygge tunnel mellem Danmark og Sverige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et stort kinesisk firma med tætte forbindelser til det kinesiske styre er interesseret i at anlægge en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og har lavet en 35 sider lang teknisk udredning om planerne.

Det fortæller Radio24syv.

Men både eksperter og politikere udtrykker bekymring over firmaets interesse i projektet, fordi tunnelforbindelsen vil være en del af Danmark kritiske infrastruktur, lyder vurderingen, og det kan det kinesiske styre udnytte politisk. 

- Kina er ikke bleg for at bruge sin økonomiske indflydelse til at opnå sine politiske mål, siger seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), Luke Patey. 

- Kina vil kunne sige til Danmark eller Sverige: ’Vi har investeret i jeres lande, vi har handelsaftaler, og kinesiske turister besøger jer, så vi håber, at I imødekommer vores synspunkter på disse områder. Ellers vil de økonomiske aktiviteter ophøre’, siger Luke Patey, der primært forsker i Kinas politiske, sociologiske og økonomiske indflydelse. 

Firmaet, der har udvist interesse for tunnelforbindelsen, hedder China Railway Tunnel Group, og i 2017 henvendte virksomheden sig til Region Skåne i Sverige, som herefter inviterede embedsmænd fra Helsingborg Kommune til et møde. 

Herefter fulgte yderligere to møder mellem svenske embedsmænd og kinesiske repræsentanter, hvor tunnellen mellem Danmark og Sverige blev drøftet, og i marts 2018 afleverede China Railway Tunnel Group en 35 sider lang teknisk redegørelse om projektet til Helsingborg og Helsingør Kommune. 

Heri foreslår firmaet at anlægge en ni kilometer lang togtunnel under vandet mellem Helsingør og Helsingborg samt en tunnel til biltrafik på 14-15 kilometer, der knyttes til Helsingørmotorvejen ved Snekkersten. 

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har danske og svenske myndigheder vurderet, at projektet vil koste ca. 34 milliarder kroner, og tidsperspektivet er, at forbindelsen åbner omkring 2035. 

China Railway Tunnel Group er et datterselskab af China Railway Group, der ejes af den kinesiske stat, og i 2014 vurderede Etikrådet i den norske oliefond, at China Railway Group skulle udelukkes fra fondens investeringer pga. korruption. 

- China Railway Group har været tilknyttet grov korruption, bl.a. gennem betaling af bestikkelse til offentlige tjenestemænd i Kina for at sikre selskabet jernbanekontrakter. Modtagerne blev senere straffet i retssystemet og hos Kommunistpartiet. Ledelsen er nærmest uændret siden dengang og offentlig information om selskabets etiske retningslinjer indikerer store mangler, fremgår det af fondens ekskludering af selskabet. 

Korruption er dog ikke et særsyn i denne forbindelse, fastslår seniorforsker Luke Patey fra DIIS, men det faktum, at China Railway Tunnel Group er knyttet til et statsejet selskab betyder, at det kinesiske styre er involveret i de vigtige beslutninger. 

- Det er virksomheden selv, der træffer de daglige beslutninger, men fordi ledelsen udpeges af kommunistpartiet, tager det kun et opkald fra det kinesiske styre til selskabet for at fortælle, hvilke investeringer der foretages osv. Der er het klart en politisk kontrol, siger Luke Patey. 

Finansministeriet arbejder for tiden på et lovforslag, der skal give mulighed for at bremse udenlandske virksomheders opkøb af kritisk dansk infrastruktur som f.eks. havne, lufthavne, elnet eller mobilnet. 

- Skrækscenariet er, at der er nogen, som køber dansk infrastruktur op med det formål at presse Danmark. Enten presse os til, at vi ikke må mene noget politisk, eller presse os til, at vi skal agere på en bestemt måde, sagde finansminister Kristian Jensen til Politiken forleden. 

Ministeriet har dog endnu ikke taget stilling til, om tunneller eller broer vil være en del af Danmarks kritiske infrastruktur, lyder det. 

- Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til en konkret definition af begrebet ’kritisk infrastruktur’. Kritisk infrastruktur vil dog typisk bl.a. omfatte sektorer eller aktiver, som er centrale for opretholdelsen af samfundets fundamentale funktioner og regeringsførelse, skriver ministeriet i en mail til Radio24syv. 

Men en flere kilometer lang tunnel, der forbinder Danmark og Sverige, vil være en del af Danmarks kritiske infrastruktur, vurderer André Ken Jakobssen, postdoc. ved Center for Militære Studier. 

- Både EU og NATO arbejder pga. et forhøjet kriseberedskab på et militært Shengen-samarbejde, hvor man ser på, hvilke veje og broer, der kan bruges til tanks. Det handler om at kunne reagere hurtigt, hvis der opstår en konflikt, og tunneller vil være del af de overvejelser, siger han og påpeger, at Kina og Rusland har et ”gryende militært samarbejde, som er svært at spå om.” 

Og hvis der kommer en konflikt mellem Rusland og NATO, kan det få betydning, at det kinesiske styre har centrale informationer om tunnellen mellem Helsingør og Helsingborg, siger André Ken Jakobssen. 

- I en krisesituation kunne man forestille sig, at der skulle flyttes tropper via denne her tunnel, og her kunne Rusland måske med hjælp fra Kina få adgang til plantegninger, informationer om strømforsyninger, og måske it-systemer, der kan styre brandslukning eller oversvømmelsesbeskyttelse. Det er spekulativt, men det er sådan nogle overvejelser, som myndighederne må håndtere, siger han. 

Derfor mener Socialdemokraternes udenrigsrordfører Nick Hækkerup også, at det er helt afgørende, at Danmark har fuld kontrol over en evt. tunnelforbindelse. 

- Vi skal ikke have kineserne til at eje kritisk dansk infrastruktur. Vi skal have fuld kontrol over det fra ende til anden. Vi har set rundt omkring i verden, at kineserne bruger det her til at sikre sig indflydelse på landenes politik, og opstår der en kritisk situation, så er det ikke rart, hvis vi ikke selv har styring over vores egen infrastruktur, siger Nick Hækkerup. 

China Railway Tunnel Group er ikke vendt tilbage på Radio24syvs henvendelser i sagen, og borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær (K), har ikke ønsket at kommentere sagen.

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

NCC skal omdanne Ørkenfortet til nyt Hilton Hotel

Se billederne: Roskilde Festival og Cobe bag ny højskole i betonfabrik

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Slankere AO Johansen ser stagnerende marked

Cityringen fejrer to år uden arbejdsulykker

Byggearbejderne på fire af metro Cityringens byggepladser kan nu fejre to år uden en eneste arbejdsulykke med fravær

Vokseværk: Nye lanceringer sikrer millioner hos modulbygger

Nyhedsbrev

34.316 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medie: MT Højgaard overvejer salg af selskaber

Pressemeddelelse: Siorarsiorfik – Nuuk City Development A/S

Tømrer og -snedkerfirma dropper mangeårig vinduesproduktion

Rekordordre til nordjysk vinduesproducent

Outrup skal levere 1750 nye dannebrogsvinduer til andelsboligforening på Islands Brygge

50 boliger på vej i Koldings gamle hospital

1

Bøde til nordjysk kommune for lovbrud

Rejsegilde på Aarhus Havn: Ny transformatorstation tager form

Tusindvis af mandetimer bag Danmarks højeste støjskærm

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Træhotel i Fårup lægger mere kork på gulvene

DS vinder totalentreprisen på 10.000 m2 domicilbyggeri

Video & billedserier
Video: Fremgang for bakket bypark med 2.100 cykler p-pladser

Holstebro inviterer til ombygning af 70.000 m2 i midtbyen

Tønder-entreprenør skal sætte liv i Løgumkloster

Byggemarked åbner igen efter brand

Sønderjysk entreprenør ombygger bank til politistation

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

Gråkjær færdig med 1. etape i Rødovre

MT Højgaard river 241 bevaringsværdige boliger ned og bygger 277 nye

1

To byder på 2,3 milliarders entreprise på Nyt Hospital Nordsjælland

Private ejendomsbosser raser mod politisk indgreb på boligmarkedet

Ugens konkurser - uge 7

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Femern inviterer fem til at byde på gravekontrakt

Medie: Løndumping på Facebook-byggeri

Stort millionprojekt: Nationalbanken flytter adresse

FLSmidth køber laboratoriefirma med 130 ansatte

Ugens konkurser - uge 6

Bæredygtigt børnehus i Viborg har fundet sin vinder

DM i Skills vender tilbage til København

Vola-ejere skal af med 150 millioner til stifters fond

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lagerudvidelse: Pommes frites med mere ved minus 25 °C

Byggebranchens Oscar: Stjernestøvet drysser på TCT

Ingen gulvordre er for lille - du siger bare ja

Nye 2019 brochurer fra Keflico A/S - www.keflico.com

Valsning af plader og profiler - H. Nielssons Smede & Maskinfabrik A/S

Sundolitt fokuserer på klimaskærmen

ppssssttt...har du set den nye Window Lift Basic 200?

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Et ekstra øje i det høje

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Er du heldig?

Når kommende elever og virksomheder mødes – og der opstår sød musik

HF Powertech styrkes

Dorner og Universal Robots har skabt banebrydende løsninger

MgO-plader - efter den nyeste afgørelse

d-lite

Cirkulære konnektorer tåler de hårdeste vakuummiljøer

Kom med på WarpUp kursus i Inventor

Isolering og gipsplade i én arbejdsgang.

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Workshop gav kundeindsigt

Automatik funktion til gravemaskiner

Arkils nye domicil og værksted i Århus

HF udvider økonomi

Send til en kollega

0.199