23948sdkhjf

Analyse: Byggeriet kan øge bundlinjen med 36 %

Der er et stort potentiale for at øge omsætningen i byggeriet. Det viser en ny undersøgelse, som Quartz+Co står bag. En ny kampagne skal være med til at vende udviklingen.
Mulighederne for at få en bedre bundlinje ligger i de eksisterende opgaver; færre fejl, mindre spild og adgang til højere fortjeneste.

Det er konklusionen i en ny kvalitativ analyse foretaget af Quartz+Co for 3F og Dansk Byggeri. Analysen blev offentliggjort på Dansk Byggeris Årsdag torsdag den 12. maj, hvor temaet netop var produktivitet, konkurrenceevne og indtjening.

Produktiviteten skal op
Siden 2007 er omsætningen i byggebranchen faldet med 26 %. Dansk Byggeris konjunkturanalyse viser, at selvom der er udsigt til, at udviklingen stabiliserer sig i de kommende år, vil der ikke ske en egentlig vending:

- Alligevel er det stadigt muligt at drive velfungerende forretninger i byggebranchen. Men vi skal være mere produktive og blive bedre til at tjene penge, siger afdelingschef Louise Pihl fra Dansk Byggeri og fortsætter:

- Desuden kan branchens virksomheder øge omsætningen ved at gøre et godt stykke arbejde. Mange af vores medlemsvirksomheder har gode erfaringer med at fastholde kunder og skabe øget omsætning gennem høj tilfredshed. Og dér er et uudnyttet potentiale, fastslår hun.

Udlandet spiser af kagen
Konkurrencen om byggeopgaverne er dog meget hård. Der er mange, som gerne vil til fadet, og virksomhederne skal ikke blot kæmpe mod andre danske virksomheder i branchen.

Hvor byggeriet tidligere har været et udpræget hjemmemarkedserhverv, er der nu også konkurrence fra udlandet – og den gamle danske tradition med gør-det-selv arbejde og ikke mindst sort arbejde æder også en god del af opgaverne, fremhæver Louise Pihl:

- Sammenlagt har danske virksomheder potentiale for at øge omsætningen i byggeriet med 36 %, hvis de vinder markedsandele fra de udenlandske firmaer, det sorte marked og gør-det-selv markedet. Vi kan naturligvis ikke sætte os på det hele, men det er en meget høj andel, vi ikke har del i, og den andel kan reduceres ved at øge kundernes tilfredshed og sikre, at der er en fornuftig sammenhæng mellem pris og kvalitet, siger hun.

Samarbejde om bedre bundlinje
Det er ikke blot meningsfuldt for den enkelte virksomhed at gøre sit bedste. Branchen som helhed er nødt til at sætte fokus på produktivitet og indtjening, mener afdelingschefen:

- Produktivitetsudviklingen i Danmark er lavere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Og bygge- og anlægsbranchen halter desværre bagefter andre brancher, når det gælder produktivitetsudvikling. Derfor tager 3F og Dansk Byggeri nu sammen kampen op for at øge produktiviteten. For en bedre produktivitet er ikke blot til gavn for ejerne og ledelsen, men også for medarbejderne og branchen som helhed, slutter Louise Pihl.

Om produktivitetskampagnen
Med kampagnen "Byggeri og anlæg - øget produktivitet og bedre bundlinje" har 3F og Dansk Byggeri igangsat en proces, hvor små og mellemstore virksomheder tilbydes hjælp til at arbejde med at øge produktivitet og indtjening i egen virksomhed.

Kampagnen blev skud i gang ved Dansk Byggeris Årsdag den 12. maj 2011 og løber året ud. Der er oprettet en hjemmeside på www.bedrebundlinje.dk med hjælp til selvhjælp. Og fra september til december afvikles der 14 regionale gåhjemmøder for virksomhederne, hvor de kan få inspiration og gode råd til at arbejde med at øge produktivitet og indtjening.

Læs mere om produktivitetsanalysen på www.danskbyggeri.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09