23948sdkhjf

Elementer til Femern-tunnel skal produceres i Rødby

Blandt ca. 20 kandidater har bestyrelsen i Femern A/S besluttet at indstille Rødbyhavn som produktionsplads. Op mod 12.000 job er i sigte.
- Jeg har svært ved at få armene ned lige nu. Vi har arbejdet målrettet på at få et produktionssted, stort set fra den dag forbindelsen blev besluttet.

Sådan lød meldingen fra Lollands borgmester, Stig Vestergaard, da det i går kom frem, at Rødbyhavn skal huse den fabrik, der skal producere betonelementerne til den kommende Femern-tunnel.

Produktionen skal efter planen gå i gang i 2014 og kommer til at strække sig over 4-5 år. At Femern A/S træffer afgørelsen allerede nu, skyldes en dom fra EU-domstolen, der pålægger bygherren at udpege produktionssted(er) som et led i VVM-processen. Efter en vurdering af blandt andet miljømæssige, tekniske og tidsmæssige faktorer er valget altså faldet på Rødbyhavn.

Muligheden skal udnyttes
Hos Lolland Kommune har man hele tiden påpeget, at det ville være logisk at placere produktionen af tunnelelementer samme sted som selve anlægsarbejdet, og Stig Vestergaard ser nu frem til en markant øget beskæftigelse i området:

- Selvfølgelig vil en del af arbejdskraften komme udefra, men jeg er overbevist om, at det også vil skabe lokale arbejdspladser og give lokale virksomheder en masse at lave. Vi har virkelig trængt til en god nyhed, og det her får enorm betydning for hele Lolland-Falster, siger borgmesteren.

Også i Region Sjælland glæder man sig over nyheden, og regionsrådsformand Steen Bach Nielsen forsikrer, at regionen er godt forberedt:

- I Region Sjælland vil vi udnytte muligheden til at sikre økonomisk vækst og udvikling på både kort og lang sigt, så vi også efter 2020 kan se en varig effekt i form af flere job og tykkere ordrebøger hos regionens virksomheder. Men resultaterne kommer ikke af selv. Så for at udnytte vækst- og udviklingspotentialet forestår der et fortsat intensivt samarbejde hos regionens aktører, siger han.

Den bedste blandt flere gode kandidater
Hos Femern A/S begrunder man valget med, at Rødbyhavn opfylder alle tekniske krav til en produktionsplads. Samtidig er arealet er så stort, at hele produktionen af de 217 m lange, 42 m brede og 73.500 tons tunge standardelementer kan ske samlet.

- Rødbyhavn indebærer de færreste risici og de bedste kontrolmuligheder for selskabet ( Femern A/S, red. ). Fx minimeres transportrisikoen og risikoen for klagesager begrænses, da der kun sker en begrænset udvidelse af den kreds af myndigheder, personer og virksomheder, som berøres af projektet. I selve anlægsfasen vil en placering ved linjeføringen give Femern A/S de bedste betingelser for at føre løbende tilsyn og kontrol med produktionen, lyder det blandt andet i begrundelsen.

Femern A/S understreger, at valget ikke er ensbetydende med, at der ikke er andre lokaliteter, der ville være egnede som produktionssted. Men især i forhold til miljøgodkendelse og minimeringen af risici er Rødbyhavn det bedste valg.

Læs indstillingsnotatet på www.trm.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11