23948sdkhjf

3,7 mia. kroner til letbane på Københavns Vestegn

En moderne letbane, der bringer borgerne hurtigt og nemt på tværs af hovedstaden, er tættere på end nogensinde. Kommunerne og Regionen har finansieringen på plads.
Region Hovedstaden og kommunerne i det såkaldte Ringby-Letbanesamarbejde har nu fundet sammen om finansieringen af en letbane.

Banen skal følge Ring 3 fra Lundtofte i nord over Gladsaxe, Herlev, Glostrup Albertslund og Brøndby til Ishøj i syd. Prisen er 3,7 mia. kroner, og aftalen indebærer, at staten finansierer 40 % af byggesummen, mens kommunerne i fællesskab bidrager med 34 % og Region Hovedstaden med de resterende 26 %:

- Det er dejligt, at vi i kommunerne og Region Hovedstaden nu har fået vores del af finansieringen på plads. Det har jo været lidt af en bedrift at skulle finde så mange penge, når man tænker på den økonomiske situation, kommunerne er i lige nu, og jeg er også meget glad for at regionen har bidraget med så stort et beløb. Derfor glæder vi os til hurtigst muligt at få aftalt et møde med ministeren, så vi kan få en endelig aftale på plads, siger Gladsaxe-borgmester Karin Søjberg Holst, der er formand for Ringby-Letbanesamarbejdet.

Rapport: Letbanen vil skabe ny vækst
Letbanen får formentlig 28 stop, og en tur fra Lyngby til Ishøj kan gøres på 44 minutter mod 68 minutter med S-bus.

Projektet styrker dermed områdets infrastruktur og mobilitet betydeligt. En Cowi-rapport fra 2010 viser, at letbanen kommer til at betjene 65.000 passagerer i døgnet, og at den vil kunne skabe flere end 65.000 nye arbejdspladser i løbet af en periode på 15 år:

- Når letbanen er en realitet, vil vi stå med et helt nyt grundlag for at tænke på tværs af kommunerne og udnytte det potentiale, som er afgørende for at løfte hele hovedstadsområdet fremover, siger borgmester Søren P. Rasmussen fra Lyngby-Taarbæk Kommune.

Aftalen mellem kommunerne og Region Hovedstaden rummer mulighed for endnu mere letbane. Samarbejdspartnerne har således aftalt at arbejde for, at letbanen som en etape 2 videreføres fra Brøndby til Avedøre Holme. Staten har dog ikke forpligtet sig økonomisk over for en eventuel etape 2.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079