23948sdkhjf

Top 10: Metrobyggeri fortsætter til Sydhavnen

De første måneder går med at etablere byggepladser på Sydhavnsmetroen. Det største af alle byggeprojekter, der er startet i 2018 har tiltrukket nogle af kontinentets største entreprenører

Metrobyggeriet i hovedstaden stopper ikke lige med det samme, selvom Cityringen efter planen skal indvies senere på året.

For præcis fire måneder siden, den 8. november 2018, tog transportminister Ole Birk Olesen (LA) første spadestik til den nye metrogren til det gamle havneindustriområde i Københavns Sydhavn sammen med borgmestrene Jørgen Glenthøj (K) og Frank Jensen (S) fra henholdsvis Frederiksberg og København.

Sydhavnsmetroen, som den er navngivet, har samlede anlægsomkostninger for næsten 9 mia. kr. og åbner i 2024.

Mastodonter står med ansvaret
En stor del af budgettet går til et tysk-fransk konsortium, der har den store anlægskontrakt på projektet. Konsortiet består af Hochtief fra Essen i det tyske Ruhr-distrikt og Europas største bygge- og anlægskoncern, Vinci, der har hovedkvarter uden for Paris.

Sydhavnsmetro

Byggesum : 8,3 mia. kr.
Bygherre : Metroselskabet I/S
Arkitekt : Arkitema K/S, Gottlieb Paludan Architects A/S
Bygherrerådgiver : Cowi A/S
Teknisk Rådgiver: Rambøll Danmark A/S
Ingeniør : Cowi – Systra JV
Totalentreprenør - stationer : Tunn3l JV I/S
Totalentreprenør – spor, skinner og teknik : Rhomberg Bahntechnik Gmbh og Efacec Engenharia E Sistemas, S.A.
Totalrådgiver : Cowi-Systra JV
Start : August 2018
Slut : Juni 2024

Begge er aktuelle på andre store infrastrukturprojekter i Danmark.

Hochtief er i forvejen i gang med at udføre Nordhavnsmetroen i konsortium med Züblin, mens Vinci er en af de dominerende aktører på den kommende Femern-forbindelse.

Den anden store kontrakt på Sydhavnsmetroen på spor, skinner og teknik sidder østrigske Rhomberg Bahntechnik og portugisiske Efacec på.

Forbereder byggepladser
Entreprenørerne har blandt andet påbegyndt arbejdet med sekantpæle på byggepladsen ved Enghave Brygge, en af metroens fem stationer. Frem til sommeren vil der blandt andet blive arbejdet med at støbe de yderste vægge på flere af stationerne.

I den seneste opdatering af projektets fremdrift fra transportministeriet fremgår det desuden, at trafikomlægninger og ledningsomlægninger ved byggepladserne forløber som planlagt.

Pr. 1. oktober 2018 blev det samlede forbrug på Sydhavnsmetroen opgjort til 1,6 mia. kr.

Sydhavnsmetroen udgør sammen med Nordhavnsmetroen, der åbner nogle måneder efter Cityringen, metrolinje M4.

Foruden Enghave Brygge kommer der stationer på Havneholmen, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Artiklen er en del af temaet De største byggerier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141