23948sdkhjf

Odense vil opføre ny bæredygtig bydel

Ny bydel på et 45 hektar stort område i Bellinge skal tilføre Odense unikke kvaliteter og tiltrække nye borgere.
Et 45 hektar stort område i Bellinge skal blive et eksempel på, og give erfaringer til, fremtidens bæredygtige bydele i Odense.

Det er visionen i Odense Kommune, hvor by- og kulturudvalget i sidste uge sendte strukturplanen for området til godkendelse i byrådet:

- Det er et ualmindeligt spændende projekt, som både er visionært, nytænkende og forbillede for andre kommuner. Jeg vil mene, at det her projekt har potentiale til at skærpe Odenses profil som en bæredygtig by - både lokalt og nationalt. Samtidig tror jeg også, at en bæredygtig bydel vil kunne tiltrække mange nye borgere til Odense, siger rådmand Jan Boye.

Vil udfordre vanetænkningen
De bæredygtige aspekter er indarbejdet allerede i forbindelse med udarbejdelsen af bebyggelsesplanen og dermed også i byggemodningsprocessen. Det giver helt nye muligheder, at bæredygtigheden i området indtænkes allerede i planlægningen af området.

I bestræbelserne på at udfordrer den traditionelle planlægning og byggemodning af forstadsbebyggelser har kommunen udvalgt følgende seks parametre for bæredygtighed:

• Minimering af omfanget af infrastruktur
• Intet overfladevand til offentlig kloak
• Øget biodiversitet
• Mindst mulig terrænregulering og jordtransport
• Fortætning af bebyggelse
• Bæredygtigt landskab og solcelleenergi

Nyskabende tiltag er godt for Odense
- Der er ingen tvivl om, at det her projekt vil være med til at skabe interesse om Odense og brande byen i en helt ny retning. Allerede nu har Københavns Universitet og forsyningsvirksomhederne vist deres interesse. Men jeg tror nu også, at det vil tiltale nye borgere, at de kan flytte til Odense og leve bæredygtigt. Der er både økonomi i det, men der er også et statement i at sige, at man bor i en bæredygtig bydel, siger rådmand Jan Boye.

Den nye bæredygtige bydel skal sælges gennem en bevidst salgsindsats, da der stilles nye og anderledes krav til byggeriet, den færdige bolig og fremtidig pleje af området.

Salgsindsatsen skal også målrettes borgere, som Odense Kommune gennem sin bosætningsstrategi ønsker at tiltrække og fastholde - strategiens hovedfokus er de 25-39 årige med lang videregående uddannelse i rygsækken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11