23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibet er ladet med 3.450 ton norsk sten

Det første skib har anløbet Vordingborg Havn med byggematerialer til den nye Storstrømsbro

3.450 ton norske sten, der skal bruges til betonproduktionen. Det var lasten på det første skib med byggematerialer til den nye Storstrømsbro, som tirsdag lagde til kaj i Vordingborg Havn. 

De mange ton sten vil nu blive kørt ind til entreprenøren, det italienske konsortium SBJVs (Storstrøm Bridge Joint Venture) betonværk på Masnedø. 

Der vil dog gå endnu nogle måneder, før støbningen af de første elementer til broen kan gå i gang. Først skal betonværket prøvekøres i flere omgange, så Vejdirektoratet er sikker på, at betonen lever op til kravene til den nye Storstrømsbro. 

Brobyggeri betyder havneudvidelse
Netop Vordingborg Havn skal i forbindelse med etableringen af den nye Storstrømsbro fungere som anlægs -og servicehavn. 

Havnen har også indgået i et samarbejde SBJV om et nyt kajanlæg til udskibning af de færdige broelementer.   

Aftalen mellem havnen og SBJV indebærer, at konsortiet råder over det nyopførte anlæg, mens byggeriet står på, men at Vordingborg Havn overtager kajområdet, når broen står færdig i 2023. 

Havnen skal desuden uddybes til 6,5 meters dybde, ligesom den nuværende stenmole skal forlænges for at sikre læ til skibe, der anløber den nye havn. 

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126