23948sdkhjf

Cityringen kan afspore planlagt Tivoli-byggeri

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

1000 ejendomme i København og på Frederiksberg er blevet pålagt servitutter af hensyn til Cityringens sikkerhed

Cityringens tunnelrør under de bøfspisende gæster på Hereford Beefstouw kan ende med at køre Tivolis planlagte nybyggeri ved selvsamme spisested af sporet. 

En aktindsigt som TV 2 Lorry har fået hos Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne viser således, at det i slutningen af sidste år blev afgjort, at Tivoli blev pålagt en såkaldt “servitut om metroens sikkerhed”. 

Det betyder, at der “hverken permanent eller midlertidigt må graves dybere” end 1,8 meter eller “bores eller etableres pæle, der når dybere” end 4,9 meter ned i jorden. 

Det gør Tivoli til én af de omkring 1000 ejendomme i København og på Frederiksberg, der er pålagt en servitut af hensyn til Cityringens sikkerhed, oplyser Metroselskabet til TV 2 Lorry

Det er Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne, der afgør hvor stor erstatning ejerne af de enkelte ejendomme skal have som følge af de begrænsede byggemuligheder. Nogle får en lille ulempeerstatning, hvis der ikke er udsigt til væsentlige værdiforringelser på grunden. Andre ejere må finde sig i en noget kraftigere servitut, der kræver større opmærksomhed. 

Læs også: 400 kvm brosten på Kongens Nytorv skal lægges om

Metroselskabet oplyser til TV 2 Lorry, at der er givet cirka 2,9 mio. kr. i erstatning til de cirka 1000 ejendomme i alt. De enkelte erstatninger ligger på mellem 2000 kr. og 16.500 kr. Fem ud af de 1000 berørte ejendomme har valgt at indbringe sager for klageinstitutionen Taksationskommissionen. Det drejer sig blandt andet om en boligejendom, der som følge af servitutten ikke kan få lov til at grave ud til jordvarme, oplyser Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne til TV 2 Lorry.  

Dialog om allerede godkendt byggeprojekt 
I Tivolis tilfælde betyder servitutten, at der kun i begrænset omfang må graves i hele det område, hvor Cityringen skærer sig vej under Tivoli - fra Nimb-bygningen og Rutschebanen ved Bernstorffsgade og i en let bugtende linje til Tivolis hovedindgang, Hereford Beefstouw og Industriens Hus ved Vesterbrogade.

Og netop bygningerne ved Hereford Beefstouw står over for gennemgribende forandringer. Her skal den 1.300 kvm store anden fase af byggeriet Tivoli Hjørnet nemlig etableres. Det fik Tivoli godkendt i en lokalplan i 2015.

Men de nye krav til sikkerhedsafstande volder tilsyneladende så store byggeproblemer for Tivoli, at forlystelsesparken nu er gået i dialog med Metroselskabet. 

Metroselskabet bekræfter, at man er i dialog med Tivoli om byggeriet, og at "der gælder de samme regler for Tivoli som for alle andre".

- Generelt er det dog Metroselskabets erfaring, at planlagte byggerier inden for metroens sikkerhedszone kan gennemføres, skriver Hanne Tærsbøl-Schmidt, chef for Naboer og Ejendomme i Metroselskabet, i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.

Læs også: Cityringen kan blive underskudsforretning for hovedentreprenør

Mere usikker er Tivolis underdirektør for jura, Annette Juul.

Hun siger til TV 2 Lorry, at Tivoli håber, “at alt kan løses til det bedste".

- Vi ved ikke, om metroen kommer til at påvirke det byggeri. Vi ved endnu ikke, om vi kan komme ned i den dybde, og vi er i dialog med Metroselskabet om, hvor langt man kan gå ned, siger hun til TV 2 Lorry.

Spørgsmål: Men servitutten dikterer jo en præcis sikkerhedsafstand mellem metro og byggeriet?

Læs også: Tissetrængende metropassagerer må holde sig – toiletleverandør til stationer konkurs

- Ja, men de (servitutterne, red.) er ikke endelige. De kan godt ændres - eller få en ændret betydning. Det er den dialog, vi er i gang med lige nu, siger Annette Juul. 

Uvished om påtønkt bypark
Tivoli gik i juni måned i år ud med omfattende planer om at opføre en bilfri bypark i området foran hovedindgangen på Vesterbrogade. 

Læs mere: BIG-byggeri og bypark - Tivoli rækker ud over hegnet

Spørgsmål: Annette Juul, kan servitutten have betydning for opførelsen af byparken?

- Det ved jeg faktisk ikke endnu, om det har. Byparken er endnu så spæd, at vi ikke ved, om det har betydning for det endnu, siger Annette Juul.

Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne afventer udfaldet af dialogen mellem Tivoli og Metroselskabet, før der tages stilling til, hvor stort et beløb Tivoli skal modtage i erstatning.

Hold dig opdateret med Building Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

Tidligere Torntoft & Mortensen-direktør køber sig ind i nyt firma

Vestjysk entreprenørs resultat springer med 50 millioner

Sweco binder to arkitektbrands sammen i ny arkitekttegnestue

Bar mark bliver til cirkulær bydel med 550 boliger i Holstebro

Havneudvidelse til 45 millioner går videre med fem kandidater

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nyhedsbrev

35.006 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Building Supply udkommer også i sommerferien

Tidlig involvering med HSHansen skaber merværdi

Førende installationsvirksomhed tager nyt instrument med på hospitalet

Markedets første 350 mm batteridrevne kapsav

Arkil overtager NCC´s vejservice-aktiviteter

Arkitema udvider partnerkredsen

Prisvindere fra 2018

Så er nomineringerne til Building Awards 2020 i gang

Klar til ferie og nye oplevelser i Danmark

Som skudt ud af kanonen - østjyder med bedste resultater i mere end et årti

Her er Brøndbys nye ældrecenter

Dolle køber sig ind i genrejst trappeproducent

Hoffmann indgår dobbeltaftale

JFP-selskab vinder boligprojekt og et nyt bekendtskab

Solar dropper oliefyr og gaskedler

Nyt byggesystem effektiviserer klimavenligt byggeri

Pengene på plads til Aros' 200 millioners underjordiske udbygning

Esbjerg-firma bygger bofællesskab nummer to på Flyvestation Værløse

Hørsholm-entreprenør ombygger gammel landsbyskole til børnehave

Bravida vinder trecifret millionordre på Aarhus Universitet

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Fire entreprenører i spil til stor udbygning af Flyvestation Skrydstrup

Pris på digeprojekt eksploderet - beboere skal punge ud

Kran væltet ned i hospice: - Det er forfærdeligt, at det kan ske

Vejsektorens videncenter får ny chef

Rådgivere vinder millionaftale for Forsvaret

Endnu en person mistænkes for snyd med corona-hjælp

Firma bag hus-printer sætter kronen på værket

Genopretningspakke: Statslig fond på ti milliarder skal understøtte dansk eksport

Penge på plads: Midtjysk svømmecenter til 205 millioner

Kunst for sjov

Afstemning: Dansk Byggeri siger ja til Dansk Industri

Grenaa sundhedshus ombygges

Har du styr på den mentale sundhed, mester?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

DSG øger kapaciteten med ny hærdeovn

God sommer

Star Industri går ALL IN - CNC-bearbejdning med fræs og drej

Ifö lancerer Augmented Reality til badeværelset

Manitou Minilæsere hos KSM Maskinservice

Rejsegilde på Aarhusiansk boligprojekt

Sommer 2020

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Sommer 2020 hos Jysk Element ApS

Undgå disse 5 fejl ved elektrosvejsning

CASE CX300D Gravemaskine

Italmac s.r.l og HH Maskiner, Vejle

Valsning og kantbukning af stål = H. Nielssons Maskinfabrik

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Herlev Bymidte

HOLZ-HER DYNESTIC CNC - Nesting teknologi på højeste niveau

Magnetisk filtrering er effektivt til flere områder

God sommer fra Building Green

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Junget ønsker alle en god sommer

Funktionshjul til møbler

Send til en kollega

0.156