23948sdkhjf

Dansk design – nu og i fremtiden

Den anden udgave af Copenhagen Design Week forsøger at give omverdenen et bud på, hvad dansk design står for anno 2011.
København summer af design og happenings i disse dage, hvor den anden udgave af Copenhagen Design Week løber af stablen i den danske hovedstad.

Under sloganet ” Think Human – Think Design ” er Kvæsthusmolen ved Det Kongelige Teaters Skuespilhus i seks dage omdrejningspunktet for en lang række aktørers bud på, hvad der kendetegner dansk design lige nu.

Ind til kernen i dansk design
I internationalt perspektiv har dansk design i mange år levet højt på de gamle møbelklassikere. Men står det til arrangørerne, må de mange internationale gæster og journalister gerne forlade København med et nyt og mere nuanceret billede af, hvad dansk design anno 2011 kan tilbyde:

- Med designugen ønsker vi at komme ind til kernen i dansk design. Vi kan ikke konkurrere med Milano og Paris, så derfor forsøger vi at kombinere det kommercielle med et fagligt element, forankret i dansk historie og tradition, forklarer pressechef Susanne Wolff fra Dansk Design Center.

Et behov for at stå sammen
Det er Dansk Design Center, der koordinerer designugen, og centret har samlet en lang række aktører, som i ugens løb sætter spot på det bedste fra dansk design gennem talrige udstillinger og events.

- Folk er glade for at være med. Der har været et behov for at stå sammen i branchen i disse svære tider, siger Susanne Wolf, der forventer at omkring 100 internationale pressefolk lægger vejen forbi København i løbet af de seks dage.

Spændende historier at fortælle
Men hvad kan de udenlandske gæster så lære om Danmark og dansk design, som de ikke vidste i forvejen?

- I Danmark har vi en indsigt i, og tradition for, at arbejde brugerorienteret og humanistisk. Design er selvfølgelig i høj grad stadig møbler og lamper, og den del viser vi bestemt også. Men med det store fokus der er på bl.a. bæredygtighed og servicedesign, har vi nogle rigtigt spændende historier at fortælle, siger Susanne Wolff.

Hun peger på Dansk Design Centers eget bidrag til designugen, som bl.a. omfatter udstillingerne ”Challenge Society” og ”Challenge Innovation”, der begge viser, hvordan design kan bidrage til at løse aktuelle problemstillinger i samfundet. Herudover byder designugen bl.a. på den store designpris, Index Award, designmessen CODE i Bella Center samt en række spændende og utraditionelle bud på, hvordan arkitekturen kan spille en central rolle i en mere bæredygtig fremtid.

Copenhagen Design Week slutter tirsdag den 6. september. Næste gang, København sætter spot på dansk design, er i 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079