23948sdkhjf

Teknologisk Institut sikrer betonkvaliteten i ny metrostrækning

Der skal bruges 600.000 kubikmeter beton til byggeriet af Cityringen. Frem til udgangen af 2014 skal Teknologisk Institut sikre, at kvaliteten af betonen er i orden.
København får som bekendt en ny strækning til metroen, den såkaldte Cityringen, som skal køre i tunneller under City, brokvartererne og Frederiksberg.

For at etablere den kilometerlange strækning skal der bruges intet mindre end 600.000 kubikmeter beton til at bygge tunnelsegmenter, dæk, søjler, vægge og fundamenter til de 17 nye underjordiske stationsbygninger.

Teknologisk Institut er udpeget til at hjælpe det italienske entreprenørkonsortium CMT med at forstå de danske krav, normer og standarder til alt det tekniske inden for beton. Instituttet skal derudover være bindeled mellem entreprenøren og leverandørerne af beton og betonelementer.

- Der bliver tale om et tæt samarbejde med den betonproducent, der skal leverer de store mængder af beton, som skal bruges til projektet, udtaler Teamleder Claus Pade, der er Teknologisk Instituts projektleder på opgaven.

Prøvninger af betonens styrke
Centerchef Dorthe Mathiesen fortæller, at Teknologisk Institut også skal stå for en stor del af prøvningen af betonen. Der bliver dermed travlt på instituttets betonlaboratorium, hvor de udborede betonkerner fra det nye betonanlæg skal testes.

Ifølge Dorthe Mathiesen er der tale om standardprøvninger, som Teknologisk Institut tidligere har gennemført i forbindelse med store infrastrukturprojekter som fx Øresunds- og Storebæltsforbindelsen.

Nogle af prøvningerne går ud på at teste, om betonen har den rette modstandskraft over for kloridindtrængning af hensyn til risiko for armeringskorrosion. Andre prøvninger tester, hvordan betonen reagerer under frostpåvirkning. Og inden for byggeri af broer, tunneller og veje stilles der endnu skrappere krav til kvaliteten af betonen end ved husbygning, forklarer hun.

Fakta
Cityringen vil efter planen stå færdig i 2018 og får 17 underjordiske stationer.

Det italienske entreprenørkonsortium bestående af firmaerne Salini, Tecnimont og Seli underskrev kontrakten med Metroselskabet i januar 2011. Italienerne har efterfølgende dannet det danske selskab Copenhagen Metro Team (CMT), som skal tage sig af opgaven, indtil den er løst.

Teknologisk Instituts medarbejdere får fast kontorplads hos CMT, hvor de skal opholde sig 2-3 gange om ugen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094