23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Varebil skifter automatisk til el-kørsel i miljøzoner

Den nye Ford Transit Custom Plug-in Hybrid får såkaldt geofencing-teknologi, der automatisk skifter til emissionsfri kørsel på strøm, når den kører ind i byområder med miljøzoner

En række europæiske storbyer har allerede indført miljøzoner, der har til formål at forbedre luftkvaliteten ved at forbyde biler, der forurener meget.

Plug-in hybrid bilerne hjælper godt på vej i bestræbelserne på at nedbringe forureningen. Det gælder blandt andet Fords Transit Custom Plug-in Hybrid som udstyre med geofencing, der fungerer som en virtuel grænse i bilens GPS. Når man kører ind i en miljøzone, registreres det i navigationssytemet, hvorefter teknologien automatisk skifter til ren elektrisk kørsel.

Geofencing-systemet gemmer varebilens kilometertal og opholdstid i miljøzonen som krypteret data, der kan deles med lokale myndigheder for at give et billede af kørslen på ren strøm. Når Transit Custom Plug-in Hybrid kører ud af miljøzonen igen, kan Fords 1 liters EcoBoost-benzinmotor igen bruges , så man også hargod rækkevidde med bilen.

Teknologien gør det også muligt for føreren at indstille sine egne personlige ”grønne” zoner, så varebilen automatisk slår over i elkørsel i for eksempelx et skoleområde.

75 procent på ren el

Ford foretog sidste år en undersøgelse med 20 Transit Custom Plug-in Hybrid, der viste, at hele 75 pct. af varebilernes arbejdskørsel blev klaret på ren el i det centrale London, mens det i Storlondon var 49 pct.

Resultatet understreger, at især hybridvarebiler kan være med til at reducere CO2-udslip væsentligt i byområder selv uden fuldt etablerede opladningsnetværk.

Transit Custom Plug-in Hybrid er den første opladningshybrid i sin klasse. Bilen drives fuldt elektrisk af en elmotor på 92,9 kW og et litiumionbatteri på 13,6 kWh. Dertil fungerer Fords 1-liters EcoBoost-benzinmotor udelukkende som rækkeviddeforlænger. Motoren oplader batteriet på de ture, hvor offentlig opladning og indsamlet energi fra regenerativ bremsning ikke giver tilstrækkelig rækkevidde.

Læs også:

Nye miljøzone-regler for varebiler overtrådt 18.000 gange
Varebiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094