23948sdkhjf

Per Aarsleff går til bunds ved ny milliardtunnel 

Nu sender Vejdirektoratet folk ned i dybet for at undersøge jordbundsforholdene på den strækning, som den kommende Nordhavnstunnel skal løbe langs.  

Det bliver entreprenørfirmaet Per Aarsleff, der skal forestå de geotekniske undersøgelser. 

Undersøgelserne skal give en detaljeret indsigt i forholdene i tunneltraceet gennem Svanemøllehavnen, Kalkbrænderiløbet og på Nordhavn, hvor tunnelen skal bygges - samt i Færgehavn Nord, hvor Vejdirektoratet skal etablere en midlertidig erstatningshavn. Undersøgelserne er en forudsætning for anlæggelsen af den 1,4 kilometer lange tunnel mellem Strandvænget på Østerbro, under Svanemøllehavnen og frem til Kattegatvejs forlængelse i Nordhavn.  

– De geotekniske undersøgelser giver vigtig detailinformation om jordbundsforholdene, og danner blandt andet basis for de detaljerede styrkeberegninger af tunnellen og byggegruben. Disse beregninger vil blive udført af dels Vejdirektoratets hovedrådgiver Rambøll og dels af den kommende tunnelentreprenør, siger Silas Nørager, senior projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægget af Nordhavnstunnelen. 

Fakta: Nordhavnstunnellen 

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.  

Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.      

Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 mia. kr. og kan efter tidsplanen forventes taget i brug i slutningen af 2027. 

Detailinformationen om jordbundsforholdene sikrer at tunnelen planlægges og beregnes efter de helt konkrete forhold, som gælder for jordbunds- og grundvandsforholdene i Svanemøllebugten og på Nordhavn.  

De fysiske undersøgelser i havnen samt supplerende laboratorieundersøgelser gennemføres over en 4 - 5 måneders periode fra september 2020 og frem.  

Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 mia. kroner og kan efter tidsplanen forventes taget i brug i slutningen af 2027. 

Arbejder til vands og til lands 

Til vands udføres undersøgelserne fra en jack-up, som er en flåde, der sejles i position og efterfølgende løftes lidt over havoverfladen på fire stålben og dermed gøres midlertidig stationær på vandet. Med påmonteret boreudstyr bores der ned i havbunden for blandt andet at måle modhold og optage borekerner.  

På land udfører entreprenøren tilsvarende boringer fra en borerig på lastbil. Derudover foretager entreprenøren målinger af vandtilstrømning for at kunne vurdere de geohydrologiske forhold med tilstrømning af grundvand til en tørholdt byggegrube. 

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125