23948sdkhjf

MT Højgaards vandbyggere færdige med to års arbejde i Aarhus

MT Højgaard Danmark har netop afsluttet hovedentreprisen på Molslinjens Færgeterminal i Aarhus, som hastigt nærmer sig åbning. 

Når Molslinjen den 11. november lægger til på kajpladsen i Østhavnen i Aarhus, er det kulminationen på to års hårdt arbejde for entreprenørselskabets vandbyggere. Opgaven har indeholdt alle større vandbygningsdiscipliner, og betegnes i en pressemeddelelse om projektet som en af de største vandbygningsopgaver på dansk grund i nyere tid. 

- Aarhus Færgeterminal har været en drømmeopgave for en dansk vandbygger, for den har jo det hele. Der er både kajkonstruktioner, fender-konstruktioner, stenkastninger, landindvindinger, uddybninger og håndtering af gytje helt ned til 25 meter under vandoverfladen. Og fordi funderingsforholdene er så bløde og udfordrende, har vi virkelig fået testet og styrket vores kompetencer, siger Jimmy Laursen, der er afdelingsdirektør for vandbygning i MT Højgaard Danmark, i pressemeddelelsen.

Trykbølger fra Molslinjen skabte natarbejde 

I lange perioder har vandbyggerne arbejdet om aftenen og natten på pladsen. De kraftfulde trykbølger fra Molslinjen har nemlig umuliggjort arbejde fra virksomhedens flåde i dagtimerne. Og det har generelt været en teknisk krævende opgave - ikke mindst på grund af udfordrende funderingsforhold. 

- Den bløde havbund betyder, at en almindelig spuns ikke er tilstrækkelig til at sikre en stabil kajvæg. Derfor har vi anlagt en kombivæg, hvor vi kombinerer 30 meter lange stålrør og spunsprofiler. Det er ikke en almindelig løsning, og det er jo spændende for vores vandbyggere på pladsen at udføre sådan et stykke arbejde, siger Jimmy Laursen.  

Alt i alt har MT Højgaard Danmark anvendt 3.300 ton spuns, 13.000 meter betonpæle, 2.500 ton stålrør og 7.000 kubikmeter beton til projektet, hvor virksomheden også har indvundet 340.000 kubikmeter land.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157