23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Baneudbygning skal nu realiseres

Arbejdet med moderniseringen og ombygningen af strækningen Vamdrup-Vojens til cirka 750 millioner kan komme videre efter offentliggørelse af den endelige miljøredegørelse.

Med offentliggørelsen af den endelige miljøredegørelse samt høringsnotatet om det nye dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens, baner Banedanmark vejen for realiseringen af projektet.

Dobbeltsporet, der forventes at være færdigt i slutningen af 2015 efter en arbejdsperiode på ca to rå, vil fjerne en betydelig flaskehals i den jyske jernbanekorridor mellem Danmark og Tyskland.

- Etableringen af dobbeltspor på strækningen Vojens - Vamdrup vil fjerne en flaskehals i den jyske banekorridor mellem Danmark og Tyskland og dermed understøtte den langsigtede udvikling af gods på jernbanen, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

Øget bevilling letter byrden

Efter udbygningen og moderniseringen af strækningen mellem Vamdrup og Vojens vil togene kunne køre med 160 km. i timen på hele strækningen, hvor der flere steder i dag kun kan køres med 120 km. i timen.

Der var oprindeligt afsat 700 mio. kroner til anlæggelsen af dobbeltsporet. Men i den brede trafikpolitiske aftale fra starten af februar blev der bevilget yderligere 55 mio. kroner, og dette gør det muligt for Banedanmark at gennemføre arbejdet med væsentligt færre totalspærringer af banestrækningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111